WELLBEING MANAGEMENT -KOULUTUSOHJELMAN MARKKINOINTIVIESTINTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA
Sihvo, Erika (2019)
Sihvo, Erika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226239
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu voisi parantaa markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa tavoittaakseen saksalaiset opiskelijat Wellbeing Management- koulutusohjelmaan. Tutkimuskysymykset olivat; mil-laista sisältöä toimeksiantajan tulisi luoda ja jakaa, jotta kohderyhmän mielenkiinto heräisi koulutusohjelmaa kohtaan? Sekä mitä viestintäkanavia toimeksiantajan tulisi hyödyntää so-siaalisessa mediassa? Koulutusohjelma on uusi, joten tämän opinnäytetyön lopputulema sisältää käytännönohjeita, sekä ehdotuksia oppilaitokselle suunnitellessaan viestintää sosi-aalisessa mediassa.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääaiheesta, jotka ovat sisältömarkkinointi ja markkinointi sosiaalisessa mediassa. Ensimmäinen osio koostuu sisältömarkkinoinnin kei-noista, asiakas profiloinnista ja segmentoinnista, sekä merkityksellisestä sisällöstä ja sisäl-tömarkkinoinnin keinoista. Toinen osio keskittyy markkinointiin sosiaalisessa mediassa, maksetusta, omistetusta ja ansaitusta mediasta, sekä maksetusta ja orgaanisesta näkyvyy-destä ja kanavista sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusosuuden opinnäytetyöhöni suoritin käyttäen laadullista tutkimusta, sekä sekun-dääristä dataa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, jossa keskityin kuuden kor-keakoulun sisällön luontiin sosiaalisessa mediassa Suomessa ja Saksassa. Sekundäärinen data oli maakohtaista dataa sosiaalisen median käytöstä, jota käytin vertailuun havainnoin-nin tuloksien rinnalla.
Tulokset osoittivat, että korkeakoulun markkinointistrategia, joka sisältää myös tavoitteiden asetannan sisältömarkkinointiin, auttaa oppilaitosta käyttämään sosiaalista mediaa kustan-nustehokkaammin. Hyödyntämällä strategiaa oppilaitos saa enemmän näkyvyyttä ja sitou-tuvuutta tavoitelluilta kohderyhmiltä. Tutkimustulos antoi myös tietoa eroavaisuuksista sosi-aalisen median käytön suhteen maiden välillä. Näiden tietojen saattelemana päätelmät, sekä ehdotukset ovat tämän työn lopussa.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääaiheesta, jotka ovat sisältömarkkinointi ja markkinointi sosiaalisessa mediassa. Ensimmäinen osio koostuu sisältömarkkinoinnin kei-noista, asiakas profiloinnista ja segmentoinnista, sekä merkityksellisestä sisällöstä ja sisäl-tömarkkinoinnin keinoista. Toinen osio keskittyy markkinointiin sosiaalisessa mediassa, maksetusta, omistetusta ja ansaitusta mediasta, sekä maksetusta ja orgaanisesta näkyvyy-destä ja kanavista sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusosuuden opinnäytetyöhöni suoritin käyttäen laadullista tutkimusta, sekä sekun-dääristä dataa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, jossa keskityin kuuden kor-keakoulun sisällön luontiin sosiaalisessa mediassa Suomessa ja Saksassa. Sekundäärinen data oli maakohtaista dataa sosiaalisen median käytöstä, jota käytin vertailuun havainnoin-nin tuloksien rinnalla.
Tulokset osoittivat, että korkeakoulun markkinointistrategia, joka sisältää myös tavoitteiden asetannan sisältömarkkinointiin, auttaa oppilaitosta käyttämään sosiaalista mediaa kustan-nustehokkaammin. Hyödyntämällä strategiaa oppilaitos saa enemmän näkyvyyttä ja sitou-tuvuutta tavoitelluilta kohderyhmiltä. Tutkimustulos antoi myös tietoa eroavaisuuksista sosi-aalisen median käytön suhteen maiden välillä. Näiden tietojen saattelemana päätelmät, sekä ehdotukset ovat tämän työn lopussa.