Luovat harjoitukset pop & jazz -laulutunneilla
Siuruainen, Jenni (2019)
Siuruainen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226245
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on katsaus siihen, miten luovia toimintoja opetetaan pop & jazz -laulutunneilla tällä hetkellä ja miten niiden opettamista voidaan kehittää tulevaisuudessa. Luovien toimintojen roolia musiikin opinnoissa on korostettu viime vuosina, mutta aiheiden opettamisesta käytännössä käydään vähän keskusteluja. Improvisaatio-opetus on ja on ollut jo pitkään osa musiikkioppilaitosten ja musiikkikoulujen opintokokonaisuuksia, koska jazzmusiikilla on pitkä perinne. Muiden luovien toimintojen opettaminen vaikuttaa kuitenkin jääneen vähemmälle huomiolle, vaikka niiden merkitystä korostetaan opetushallituksen uusimmassa, taiteen perusopetuksen musiikin opetussuunnitelmassa vuodelta 2017.
Pyrin tutkimuksessani selventämään ja laajentamaan luovuuden sekä luovien toimintojen eli improvisaation, vapaan improvisaation ja sävellyttämisen käsitteitä. Käytin käsitteiden määrittelyssä aineistona muun muassa Kari Uusikylän, Vilja Hägglundin, Heidi Partin & Anu Aholan, Erkki Huovisen sekä Sari Mustosen tutkimuksia. Työni tärkein tavoite oli löytää pop & jazz -laulutunneille sopivia esimerkkiharjoituksia kaikkien luovien toimintojen opettamiseen. Etsin harjoituksia musiikin, ilmaisutaidon ja kasvatustieteiden oppimateriaaleista.
Kartoitin työssäni myös opettajien ja heidän oppilaittensa suhdetta improvisointiin ja muuhun luovaan tuottamiseen. Käytin tutkimusmenetelmänä kyselyä. Sähköinen kyselytutkimus toteutui kesällä 2019. Siihen vastasi 16 pop & jazz -laulunopettajaa eri puolilta Suomea. Suurin osa vastaajista opettaa laulua kansalaisopistossa keskimäärin 15–25-vuotiaille oppilaille. Kaikki kyselyyn vastanneet opettajat kertoivat opettavansa improvisaatiota tai muita luovia toimintoja joillekin oppilaille tai ryhmille. Iso osa vastaajista kertoi kaipaavansa lisää tietoa ja keinoja luovien toimintojen opettamiseen. Vastaajat myös kokivat luovien toimintojen opettamisen ja aiheen tutkimisen tärkeäksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että pop & jazz -laulunopiskelijat eivät ole kiinnostuneita luovien toimintojen opiskelusta. Tämä johtuu siitä, että opiskelijat ajattelevat improvisaation olevan vaikeaa, eivätkä he tiedä, mitä muut luovat toiminnot ovat. Siksi opettajien vastuulla on löytää itselleen ja oppilailleen sopivat keinot harjoitella luovia toimintoja. Vastuun jakavat musiikin oppilaitokset, joiden tulee tulevaisuudessa tukea entistä enemmän opettajia heidän pyrkiessään toteuttamaan opetussuunnitelmiin kirjattuja luovan ajattelun, itseilmaisun, improvisaation ja säveltämisen tavoitteita. Myös musiikkipedagogikoulutusten tulee ottaa tulevaisuudessa paremmin huomioon alan vaatimukset ja tarjota tuleville opettajille keinoja opettaa luovia toimintoja. In this thesis I am studying how creative exercises are taught on pop & jazz -singing lessons. Over the past few years, supporting students’ creativity has been emphasized in musical studies, yet many teachers struggle with carrying that mission out in practice. Most teachers use improvisation exercises in their teachings regularly, but focus a lot less on other subjects that would strengthen the students’ creativity. Composing, for example, is a subject that not many voice teachers approach on their lessons – even though it is highlighted on the newest curriculum of the National Board of Education of Arts in Finland. (OPH, 2017).
At first I am studying and expanding different definitions for creativity, creative actions, improvisation, free improvisation and composing. For this I am using studies from Kari Uusikylä, Vilja Hägglund, Heidi Partti & Anu Ahola, Erkki Huovinen and Sari Mustonen as source material. The most important objective is to find creative exercises that would be justifiable to put into practice on pop & jazz – singing lessons. I am gathering these exercises from articulacy and education theory studies. I found suitable exercises from 13 different books and I am presenting most of them in the appendix of this thesis.
Another objective was to study how voice teachers and their students are dealing with improvisation and other creative activities. I carried out this research with an online inquiry. The inquiry was carried out in the summer of 2019. Sixteen pop & jazz -voice teachers replied – most of whom are working at a folk high school with students that are between 15 to 25 years old. The inquiry unveiled that most voice teachers provide improvisation workouts or other creative activities to some students, but there is still a demand on the field to make these subjects more approachable in practice. The teachers also pointed out, how important it is to study creative activities and exercises.
This study shows, that not many students are interested in studying creative activities, because these activities arise unnecessary anxiety among them. The anxiety is caused by the fact, that the students do not know what creative activities are, and do not recognize the benefit in putting them into practice. It is the teachers’ responsibility to explore ways to support their students’ creativeness and provide versatile exercises to suite all students. This responsibility is shared with music colleges, that need to support their teachers in efforts to reach all objectives set in curricula.
Pyrin tutkimuksessani selventämään ja laajentamaan luovuuden sekä luovien toimintojen eli improvisaation, vapaan improvisaation ja sävellyttämisen käsitteitä. Käytin käsitteiden määrittelyssä aineistona muun muassa Kari Uusikylän, Vilja Hägglundin, Heidi Partin & Anu Aholan, Erkki Huovisen sekä Sari Mustosen tutkimuksia. Työni tärkein tavoite oli löytää pop & jazz -laulutunneille sopivia esimerkkiharjoituksia kaikkien luovien toimintojen opettamiseen. Etsin harjoituksia musiikin, ilmaisutaidon ja kasvatustieteiden oppimateriaaleista.
Kartoitin työssäni myös opettajien ja heidän oppilaittensa suhdetta improvisointiin ja muuhun luovaan tuottamiseen. Käytin tutkimusmenetelmänä kyselyä. Sähköinen kyselytutkimus toteutui kesällä 2019. Siihen vastasi 16 pop & jazz -laulunopettajaa eri puolilta Suomea. Suurin osa vastaajista opettaa laulua kansalaisopistossa keskimäärin 15–25-vuotiaille oppilaille. Kaikki kyselyyn vastanneet opettajat kertoivat opettavansa improvisaatiota tai muita luovia toimintoja joillekin oppilaille tai ryhmille. Iso osa vastaajista kertoi kaipaavansa lisää tietoa ja keinoja luovien toimintojen opettamiseen. Vastaajat myös kokivat luovien toimintojen opettamisen ja aiheen tutkimisen tärkeäksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että pop & jazz -laulunopiskelijat eivät ole kiinnostuneita luovien toimintojen opiskelusta. Tämä johtuu siitä, että opiskelijat ajattelevat improvisaation olevan vaikeaa, eivätkä he tiedä, mitä muut luovat toiminnot ovat. Siksi opettajien vastuulla on löytää itselleen ja oppilailleen sopivat keinot harjoitella luovia toimintoja. Vastuun jakavat musiikin oppilaitokset, joiden tulee tulevaisuudessa tukea entistä enemmän opettajia heidän pyrkiessään toteuttamaan opetussuunnitelmiin kirjattuja luovan ajattelun, itseilmaisun, improvisaation ja säveltämisen tavoitteita. Myös musiikkipedagogikoulutusten tulee ottaa tulevaisuudessa paremmin huomioon alan vaatimukset ja tarjota tuleville opettajille keinoja opettaa luovia toimintoja.
At first I am studying and expanding different definitions for creativity, creative actions, improvisation, free improvisation and composing. For this I am using studies from Kari Uusikylä, Vilja Hägglund, Heidi Partti & Anu Ahola, Erkki Huovinen and Sari Mustonen as source material. The most important objective is to find creative exercises that would be justifiable to put into practice on pop & jazz – singing lessons. I am gathering these exercises from articulacy and education theory studies. I found suitable exercises from 13 different books and I am presenting most of them in the appendix of this thesis.
Another objective was to study how voice teachers and their students are dealing with improvisation and other creative activities. I carried out this research with an online inquiry. The inquiry was carried out in the summer of 2019. Sixteen pop & jazz -voice teachers replied – most of whom are working at a folk high school with students that are between 15 to 25 years old. The inquiry unveiled that most voice teachers provide improvisation workouts or other creative activities to some students, but there is still a demand on the field to make these subjects more approachable in practice. The teachers also pointed out, how important it is to study creative activities and exercises.
This study shows, that not many students are interested in studying creative activities, because these activities arise unnecessary anxiety among them. The anxiety is caused by the fact, that the students do not know what creative activities are, and do not recognize the benefit in putting them into practice. It is the teachers’ responsibility to explore ways to support their students’ creativeness and provide versatile exercises to suite all students. This responsibility is shared with music colleges, that need to support their teachers in efforts to reach all objectives set in curricula.