Vahvistetaan tunne- ja sosiaalisia taitoja tapahtumapäivän avulla! : Niko97-hanke
Määttä, Anniina; Siikaluoma, Katariina (2019)
Määttä, Anniina
Siikaluoma, Katariina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226284
Tiivistelmä
Suomi oli kolmanneksi onnellisin maa vuonna 2018. Kuitenkin Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa ristiriitaa herättää suuri syrjäytyneiden määrä. Vuonna 2018 15-29 vuotiaita syrjäytyneitä nuoria oli 60 191. Ongelma on myös sukupuolittunut ja vaikuttaa seksuaaliterveyteen, ja siten myös kansanterveyteen. On tärkeää kiinnittää huomiota syrjäytymisuhassa oleviin ja parantaa heidän asemaansa yhteiskunnassa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää tapahtumapäivä, jonka teemana oli tunne- ja sosiaaliset taidot. Tavoitteena oli tapahtumapäivän avulla vahvistaa nuorten miesten tunne- ja sosiaalisia taitoja. Tämä opinnäytetyö on osa Niko-97 hanketta. Hankkeen tarkoituksena on kehittää malli, joka tukee syrjäytyneiden 18-29-vuotiaiden miesten seksuaaliterveyttä.
Opinnäytetyön alussa keräsimme tietoa ja tutustuimme aihealueisiin. Tapahtumapäivän ohjelma perustui tämän opinnäytetyön tietoperustaan. Tapahtumapäivä ”Tunteita ja huhuja -kahvit” järjestettiin Stadin ammattiopistossa. Tapahtumapäivää varten teimme Powerpoint-esityksen, kolme posteria ja järjestimme toiminnallisen osuuden. Toiminnallinen osuus sisälsi ”tunnebingon”, jonka vastaanotto oli positiivinen. Toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli laajentaa tapahtumapäivän osallistujien tietoisuutta erilaisista tunteista. Tapahtumapäivän aikana tuli ilmi, että tunne- ja sosiaalisten taitojen opettelulle on tarvetta. ”Tunnebingoon” osallistuneet kertoivat oppineensa uutta tietoa tunteista. ”Tunnebingo” keräsi hyvin osallistujia ja kynnys osallistua oli matala. Osallistujat ymmärsivät myös joidenkin tunteiden merkityksen jo ennalta ja osasivat käydä siitä pohdiskelevaa keskustelua.
Osallistujat olivat kiinnostuneita tapahtumasta, mutta vastuu aktiivisen keskustelun aloittaminen tunne- ja sosiaalisista taidoista oli järjestäjillä. Useat osallistujat kertoivat mielellään omista opinnoistaan ja työstään, jolloin keskustelussa oli helppo sivuta esimerkiksi sosiaalisten taitojen merkitystä näissä toimintaympäristöissä. Toiminnallisilla tapahtumapäivillä voidaan edistää ja laajentaa tietoutta tunne- ja sosiaalisten taitojen merkityksestä. Taitojen kehittämiseen pienemmät ryhmät ja useammat tapaamiskerrat voisivat sopia paremmin. Tapahtumapäivissä olisi myös hyödyllistä suosia ennalta suunniteltua toimintaa, sillä se aktivoi osallistujia.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää tapahtumapäivä, jonka teemana oli tunne- ja sosiaaliset taidot. Tavoitteena oli tapahtumapäivän avulla vahvistaa nuorten miesten tunne- ja sosiaalisia taitoja. Tämä opinnäytetyö on osa Niko-97 hanketta. Hankkeen tarkoituksena on kehittää malli, joka tukee syrjäytyneiden 18-29-vuotiaiden miesten seksuaaliterveyttä.
Opinnäytetyön alussa keräsimme tietoa ja tutustuimme aihealueisiin. Tapahtumapäivän ohjelma perustui tämän opinnäytetyön tietoperustaan. Tapahtumapäivä ”Tunteita ja huhuja -kahvit” järjestettiin Stadin ammattiopistossa. Tapahtumapäivää varten teimme Powerpoint-esityksen, kolme posteria ja järjestimme toiminnallisen osuuden. Toiminnallinen osuus sisälsi ”tunnebingon”, jonka vastaanotto oli positiivinen. Toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli laajentaa tapahtumapäivän osallistujien tietoisuutta erilaisista tunteista. Tapahtumapäivän aikana tuli ilmi, että tunne- ja sosiaalisten taitojen opettelulle on tarvetta. ”Tunnebingoon” osallistuneet kertoivat oppineensa uutta tietoa tunteista. ”Tunnebingo” keräsi hyvin osallistujia ja kynnys osallistua oli matala. Osallistujat ymmärsivät myös joidenkin tunteiden merkityksen jo ennalta ja osasivat käydä siitä pohdiskelevaa keskustelua.
Osallistujat olivat kiinnostuneita tapahtumasta, mutta vastuu aktiivisen keskustelun aloittaminen tunne- ja sosiaalisista taidoista oli järjestäjillä. Useat osallistujat kertoivat mielellään omista opinnoistaan ja työstään, jolloin keskustelussa oli helppo sivuta esimerkiksi sosiaalisten taitojen merkitystä näissä toimintaympäristöissä. Toiminnallisilla tapahtumapäivillä voidaan edistää ja laajentaa tietoutta tunne- ja sosiaalisten taitojen merkityksestä. Taitojen kehittämiseen pienemmät ryhmät ja useammat tapaamiskerrat voisivat sopia paremmin. Tapahtumapäivissä olisi myös hyödyllistä suosia ennalta suunniteltua toimintaa, sillä se aktivoi osallistujia.