Romulogistiikka rautateillä
Veittikoski, Henri (2019)
Veittikoski, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626883
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin SSAB:n rautateillä kulkevan romun logistiikkaa. SSAB:n Raahen tehtaalta kulkee teräskeloja rautateitä pitkin Hämeenlinnaan, Toijalaan ja Lappohjaan. Kelojen lisäksi junavaunuissa kulkevat romukontit, joihin kerätään syntyvät romut ja ne palautetaan Raaheen sulatettavaksi. SSAB halusi käynnistää logistiikkaa tutkivan opinnäytetyön, koska romulogistiikassa on ollut jo vuosia ongelmia. Työssä selvitettiin romulogistiikan nykytila ja sen ongelmat. Ongelmiin myös ehdotettiin toimenpiteitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluita, vierailuja eri toimipaikoilla ja datan analysointia. Tutkimuksen aikana haastateltiin useita eri henkilöitä, joilla on erilaisia yhteyksiä romulogistiikkaan. Raahen tehdasalueella tehtiin myös useita kenttäkierroksia ja SSAB:n järjestelmien tuottamaa dataa käytettiin hyväksi.
Tutkimuksen aikana havaittiin useita ongelmia, ja niiden kertyessä ne lamaannuttavat romukippokierron ja voivat aiheuttaa vaaratilanteita. Nykyisessä kierrossa ei ole riittävästi romukippoja sietämään ongelmien kertymistä. Eri toimipaikkojen tuotantotilanteet vaikuttavat myös vahvasti kierron toimivuuteen.
Työn tuloksena saatiin selville romukippokierron nykytila ja sen pohjalta ehdotettiin useita toimenpiteitä, jotka kehittävät romulogistiikan sujuvuutta. Suurin yksittäinen tekijä tulee olemaan Lappohjan tehtaan sulkeminen, mistä vapautuu romukippokiertoon lisää romukippoja ja yksinkertaistaa romukippokiertoa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluita, vierailuja eri toimipaikoilla ja datan analysointia. Tutkimuksen aikana haastateltiin useita eri henkilöitä, joilla on erilaisia yhteyksiä romulogistiikkaan. Raahen tehdasalueella tehtiin myös useita kenttäkierroksia ja SSAB:n järjestelmien tuottamaa dataa käytettiin hyväksi.
Tutkimuksen aikana havaittiin useita ongelmia, ja niiden kertyessä ne lamaannuttavat romukippokierron ja voivat aiheuttaa vaaratilanteita. Nykyisessä kierrossa ei ole riittävästi romukippoja sietämään ongelmien kertymistä. Eri toimipaikkojen tuotantotilanteet vaikuttavat myös vahvasti kierron toimivuuteen.
Työn tuloksena saatiin selville romukippokierron nykytila ja sen pohjalta ehdotettiin useita toimenpiteitä, jotka kehittävät romulogistiikan sujuvuutta. Suurin yksittäinen tekijä tulee olemaan Lappohjan tehtaan sulkeminen, mistä vapautuu romukippokiertoon lisää romukippoja ja yksinkertaistaa romukippokiertoa.