Lean-ajattelun soveltaminen kuljetusalan yrityksen toiminnassa
Panamarova, Diana (2019)
Panamarova, Diana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522500
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on jatkoa edelliselle projektilleni, jonka aiheena oli “Liiketoiminta-suunnitelman laadinta muuttoyritykselle”. Opinnäytetyön tarkoituksena on soveltaa Lean-mallia uudessa pienehkössä kuljetusalan yrityksessä, jotta yrityksen toiminta olisi tehokasta heti toiminnan käynnistymisen jälkeen. Opinnäytetyössä tutustuttiin erilaisiin Lean-ajattelumalleja koskeviin kirjallisuuslähteisiin.
Kirjallisuuden pohjalta määriteltiin kuljetusalalla toimivien yritysten avainprosessit, joista tunnistettiin neljä: myynti ja markkinointi, asiakasviestintä, tilausten käsittely ja toimitus. Lisäksi kuvattiin Lean-mallin pääkohdat, joita sovelletaan uuden yrityksen toiminnassa.
Aineiston keruumenetelminä käytettiin kyselyjä ja haastatteluja. Kyselyjen ja haastattelujen vastaukset analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti. Kyselyjen avulla tunnistettiin kuljetusalalla ilmenevat mahdolliset tyypilliset virheet sekä hankaluudet, jotka voivat vaikuttaa uuden yrityksen toimintaan ja miten niitä on mahdollista ehkäistä Lean-ajattelun pääperiaatteita käyttäen.
Opinnäytetyössä arvioitiin jokainen kuljetusalan yrityksen avainprosessi ja sovellettiin niihin mahdollisia Lean-mukaisia toimintoja. Opinnäytetyön lopussa esitettiin toimintamalli, joka sisältää mahdollisia Lean-toimenpiteitä, jotka olisivat hyödyksi uuden kuljetusalanyrityksen toimintaa aloittaessa. Tuloksia voitaneen pitää uskottavia, koska pohjana on luotettavia kirjallisuuslähteitä. Kyselyjen vastaukset saatiin logistiikka-alan ammattilaisilta sekä asiakkailta, jotka käyttävät toimituspalveluja päivittäin. Mahdollisia ehdotuksia voivat käyttää pienet kuljetusalan yritykset, jotka joko aloittavat toimintaansa, tai haluavat kehittää nykyistä toimintaa. Tästä työstä he voivat saada suunnan toimintaansa aloittaessaan ja kehittäessään.
Kirjallisuuden pohjalta määriteltiin kuljetusalalla toimivien yritysten avainprosessit, joista tunnistettiin neljä: myynti ja markkinointi, asiakasviestintä, tilausten käsittely ja toimitus. Lisäksi kuvattiin Lean-mallin pääkohdat, joita sovelletaan uuden yrityksen toiminnassa.
Aineiston keruumenetelminä käytettiin kyselyjä ja haastatteluja. Kyselyjen ja haastattelujen vastaukset analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti. Kyselyjen avulla tunnistettiin kuljetusalalla ilmenevat mahdolliset tyypilliset virheet sekä hankaluudet, jotka voivat vaikuttaa uuden yrityksen toimintaan ja miten niitä on mahdollista ehkäistä Lean-ajattelun pääperiaatteita käyttäen.
Opinnäytetyössä arvioitiin jokainen kuljetusalan yrityksen avainprosessi ja sovellettiin niihin mahdollisia Lean-mukaisia toimintoja. Opinnäytetyön lopussa esitettiin toimintamalli, joka sisältää mahdollisia Lean-toimenpiteitä, jotka olisivat hyödyksi uuden kuljetusalanyrityksen toimintaa aloittaessa. Tuloksia voitaneen pitää uskottavia, koska pohjana on luotettavia kirjallisuuslähteitä. Kyselyjen vastaukset saatiin logistiikka-alan ammattilaisilta sekä asiakkailta, jotka käyttävät toimituspalveluja päivittäin. Mahdollisia ehdotuksia voivat käyttää pienet kuljetusalan yritykset, jotka joko aloittavat toimintaansa, tai haluavat kehittää nykyistä toimintaa. Tästä työstä he voivat saada suunnan toimintaansa aloittaessaan ja kehittäessään.