Milka Maitohampaan matka : Suun omahoidon oppimispelin prototyyppi 6–8-vuotiaille lapsille
Lappalainen, Kristiina; Merimaa, Nette; Sirviö, Hanna (2019)
Lappalainen, Kristiina
Merimaa, Nette
Sirviö, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627020
Tiivistelmä
Oppimista helpotetaan pelillistämisen avulla tuomalla pelit opetukseen. Oppimispelit ovat pelejä, joissa on pedagogista sisältöä. Niiden tarkoitus on opettaa uutta tai tukea oppimista ollen samanaikaisesti viihdyttäviä. Oppimispelien käyttö tuo mahdollisuuksia ja uutta sisältöä oppitunneille, joka osaltaan motivoi ja lisää keskittymistä oppimiseen. Pelaamalla saadaan parempia oppimistuloksia, sillä oppimiseen käytetään enemmän aikaa. Pelejä on hyödynnetty myös suun terveyden edistämisessä ja niillä on huomattu olevan positiivinen vaikutus lasten suun terveyteen ja omahoitotottumuksiin.
Lasten suun terveys sekä sen edistäminen on tärkeää ja se on keskeisessä roolissa suuhygienistin työssä. Hampaiden reikiintyminen on yleinen ja kasvava ongelma lapsilla Suomessa. Myös alan ammattilaisten mukaan suun terveys ja ravintotottumukset ovat huonontuneet. Hyviin omahoidontottumuksiin kuuluvat hampaiden huolellinen puhdistaminen fluorihammastahnalla, säännölliset ja terveelliset ravintotottumukset, ksylitolin käyttö sekä säännölliset käynnit hammashoitolassa. Näille luodaan pohja jo lapsuudessa ja se on vanhempien vastuulla.
Työn tilaajana on Savonia-ammattikorkeakoulun VIRSU-hanke, jossa perustetaan virtuaalinen oppimisympäristö. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tuotoksena valmistui oppimispelin yleisilme ja juoni sekä siihen pohjautuva prototyyppi. Kohderyhmänä on 6–8-vuotiaat lapset ja valintaan vaikutti heidän innokkuutensa uuden oppimiseen. Tavoitteena on mahdollistaa prototyypin jatkokehitys oppimispeliksi, joka on innostava ja viihdyttävä tapa oppia suun omahoidosta sekä suun terveyteen vaikuttavista tekijöistä.
Oppimispelin yleisilme ja juoni sisältävät kuusi kenttää, joissa on teoriatietoa suun omahoidosta ja suun terveydestä informaatioruutujen muodossa. Prototyyppi toteutettiin yhteistyössä tietotekniikan insinööriopiskelijan kanssa ja se tehtiin Android-käyttöjärjestelmän mobiililaitteille. Prototyyppi sisältää oppimispelin idean ja yhden yksinkertaistetun tason.
Lasten suun terveys sekä sen edistäminen on tärkeää ja se on keskeisessä roolissa suuhygienistin työssä. Hampaiden reikiintyminen on yleinen ja kasvava ongelma lapsilla Suomessa. Myös alan ammattilaisten mukaan suun terveys ja ravintotottumukset ovat huonontuneet. Hyviin omahoidontottumuksiin kuuluvat hampaiden huolellinen puhdistaminen fluorihammastahnalla, säännölliset ja terveelliset ravintotottumukset, ksylitolin käyttö sekä säännölliset käynnit hammashoitolassa. Näille luodaan pohja jo lapsuudessa ja se on vanhempien vastuulla.
Työn tilaajana on Savonia-ammattikorkeakoulun VIRSU-hanke, jossa perustetaan virtuaalinen oppimisympäristö. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tuotoksena valmistui oppimispelin yleisilme ja juoni sekä siihen pohjautuva prototyyppi. Kohderyhmänä on 6–8-vuotiaat lapset ja valintaan vaikutti heidän innokkuutensa uuden oppimiseen. Tavoitteena on mahdollistaa prototyypin jatkokehitys oppimispeliksi, joka on innostava ja viihdyttävä tapa oppia suun omahoidosta sekä suun terveyteen vaikuttavista tekijöistä.
Oppimispelin yleisilme ja juoni sisältävät kuusi kenttää, joissa on teoriatietoa suun omahoidosta ja suun terveydestä informaatioruutujen muodossa. Prototyyppi toteutettiin yhteistyössä tietotekniikan insinööriopiskelijan kanssa ja se tehtiin Android-käyttöjärjestelmän mobiililaitteille. Prototyyppi sisältää oppimispelin idean ja yhden yksinkertaistetun tason.