Työhyvinvointi ja työyhteisötaidot päiväkodissa
Niemelä, Mervi (2019)
Niemelä, Mervi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627022
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää työhyvinvointia ja työyhteisötaitoja poh-jalaisessa vuorohoitopäiväkodissa sekä työyhteisötaitojen yhteyttä työhyvinvoin-tiin. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa vuorohoitopäiväkodin työn-tekijöiden työhyvinvoinnista ja työyhteisötaidoista sekä työhyvinvoinnin johta-misesta.
Tutkimuksessa esitetään pääpiirteittäin varhaiskasvatuksen teoreettisia lähtökoh-tia sekä varhaiskasvatuksen muotoja ja henkilöstöä. Työyhteisötaitojen teoreetti-sissa lähtökohdissa käsitellään työyhteisötaitoja käsitteenä, työn muutosta ja osaamisen kehittämistä. Työhyvinvoinnin osassa käsitellään työhyvinvointia kä-sitteenä, työhyvinvointitaitoja yksilö- ja ryhmätasolla, työpahoinvointi, työn ilo, työn imu ja työmotivaatio. Hyvinvointijohtamisen osuudessa käydään läpi joh-taminen käsitteenä, työhyvinvoinnin ja muutoksen johtaminen sekä pedagoginen johtaminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin teemahaastatteluilla pienryh-missä toukokuussa 2019. Tutkimuskohteena oli vuorohoitopäiväkodissa työsken-televät varhaiskasvatuksen opettajat ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajat. Aineis-to analysoitiin litteroimalla aineisto sanatarkasti, minkä jälkeen aineisto teemoi-teltiin ja kvantifioitiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että vuorohoitopäiväkodin henkilökunnalla on hyvät työyhteisötaidot ja että hyvillä työyhteisötaidoilla on vaikutusta työhyvinvoin-tiin. Haastateltavat kokivat tärkeimmiksi työyhteisötaidoiksi joustavuuden ja ammatillisen keskustelun. Myös yhteistyökykyä pidettiin tärkeänä. Sijaiset koki-vat roolinsa epävarmaksi työyhteisössä, mikä vaikuttaa työhyvinvointiin. Myös haastava lapsiryhmä nähtiin työhyvinvointia heikentävänä asiana. Hyvinvointi-johtamiselta haastateltavat toivoivat enemmän johtajan kiinnostusta työntekijöi-den perustyöhön ja läsnäoloa. Johtajilta toivottiin myös enemmän henkilökoh-taista palautetta.
Kehittämiskohteeksi nähtiin, että vuorohoitopäiväkodissa olisi hyvä tuoda johta-mista näkyvämmäksi ja avoimemmaksi sekä kehittää palautteenantomenetelmää.
Tutkimuksessa esitetään pääpiirteittäin varhaiskasvatuksen teoreettisia lähtökoh-tia sekä varhaiskasvatuksen muotoja ja henkilöstöä. Työyhteisötaitojen teoreetti-sissa lähtökohdissa käsitellään työyhteisötaitoja käsitteenä, työn muutosta ja osaamisen kehittämistä. Työhyvinvoinnin osassa käsitellään työhyvinvointia kä-sitteenä, työhyvinvointitaitoja yksilö- ja ryhmätasolla, työpahoinvointi, työn ilo, työn imu ja työmotivaatio. Hyvinvointijohtamisen osuudessa käydään läpi joh-taminen käsitteenä, työhyvinvoinnin ja muutoksen johtaminen sekä pedagoginen johtaminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin teemahaastatteluilla pienryh-missä toukokuussa 2019. Tutkimuskohteena oli vuorohoitopäiväkodissa työsken-televät varhaiskasvatuksen opettajat ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajat. Aineis-to analysoitiin litteroimalla aineisto sanatarkasti, minkä jälkeen aineisto teemoi-teltiin ja kvantifioitiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että vuorohoitopäiväkodin henkilökunnalla on hyvät työyhteisötaidot ja että hyvillä työyhteisötaidoilla on vaikutusta työhyvinvoin-tiin. Haastateltavat kokivat tärkeimmiksi työyhteisötaidoiksi joustavuuden ja ammatillisen keskustelun. Myös yhteistyökykyä pidettiin tärkeänä. Sijaiset koki-vat roolinsa epävarmaksi työyhteisössä, mikä vaikuttaa työhyvinvointiin. Myös haastava lapsiryhmä nähtiin työhyvinvointia heikentävänä asiana. Hyvinvointi-johtamiselta haastateltavat toivoivat enemmän johtajan kiinnostusta työntekijöi-den perustyöhön ja läsnäoloa. Johtajilta toivottiin myös enemmän henkilökoh-taista palautetta.
Kehittämiskohteeksi nähtiin, että vuorohoitopäiväkodissa olisi hyvä tuoda johta-mista näkyvämmäksi ja avoimemmaksi sekä kehittää palautteenantomenetelmää.