Tiimityöskentelytaitojen kehittäminen korkeakouluopintojen aloitusvaiheessa : Case: Oulun ammattikorkeakoulu
Ylikärppä, Emilia (2019)
Ylikärppä, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626964
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön aiheena on opiskelijoiden tiimityöskentelytaitojen kehittäminen liiketalouden tutkinto-ohjelmassa. Aihe on ajankohtainen, sillä Oulun ammattikorkeakoulussa on vuonna 2017 otettu käyttöön uusi opetussuunnitelma, jossa painotetaan tiimioppimista ja tiimiopettajuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada käsitys tiimityöskentelyn nykytilasta ja sen pohjalta rakentaa työkalupakki, jota opiskelijat voivat hyödyntää korkeakouluopintojensa alkuvaiheessa. Lisäksi toissijaisena tarkoituksena on hankkia opettajille informaatiota siitä, millaista tukea ja neuvoja aloittavat opiskelijat kaipaavat tiimien muodostamiseen, ryhmäytymiseen sekä tiimioppimiseen. Tietoperusta rakentuu tiimin muodostumisen, tiimin ja sen jäsenten ominaisuuksien sekä tiimityöskentelyn ja tiimioppimisen ympärille.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, johon on kerättyä aineistoa laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin lyhyt sähköinen lomakehaastattelu, jonka avulla saatiin kartoitettua vuonna 2018 aloittaneiden opiskelijoiden kokemuksia tiimioppimisesta. Haastattelutulosten perusteella rakennettiin tietoperusta, jonka pohjalta laadittiin opiskelijoille työpaja. Työpajan tarkoituksena oli kartoittaa tarkempaa tietoa siitä, miten opiskelijat työskentelevät ja millaista tukea he kaipaisivat korkeakouluopintojensa alkuvaiheessa. Lomakehaastattelussa ja työpajassa saatuja vastauksia sekä tietoperustaa yhdistämällä rakentui lopullinen tuotos eli työkalupakki.
Työkalupakki on kirjallinen tuotos, jossa avataan tiimityöskentelyn keskeisimpiä asioita. Alussa kerrotaan tiimityöskentelyn merkityksestä Oulun ammattikorkeakoulussa sekä tiimin ja ryhmän eroista. Lisäksi siinä pureudutaan tiimityöskentelyn hyviin puoliin, opiskelijoiden kokemiin haasteisiin, hyvän tiimityöskentelijän ominaisuuksiin sekä jaetaan opiskelijoiden antamia vinkkejä yhdessä opiskelemiseen. Työkalupakissa käsitellään tarkemmin kommunikaatiotaitoja, itseohjautuvuutta sekä psykologista turvallisuutta, sillä näillä asioilla on keskeinen merkitys tiimityön onnistumisen kannalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt työkalupakkia on visuaalinen itseopiskelupaketti, johon on keskeisimpien havaintojen lisäksi sisällytetty myös lukuvinkkejä, joiden avulla sekä opettajat että opiskelijat voivat perehtyä aiheeseen tarkemmin. Työkalupakki tulee toimeksiantajalle sähköisenä, joten sen voi tallentaa esimerkiksi kurssialustalle tai intraan. Lopullinen tuotos löytyy liitteistä.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada käsitys tiimityöskentelyn nykytilasta ja sen pohjalta rakentaa työkalupakki, jota opiskelijat voivat hyödyntää korkeakouluopintojensa alkuvaiheessa. Lisäksi toissijaisena tarkoituksena on hankkia opettajille informaatiota siitä, millaista tukea ja neuvoja aloittavat opiskelijat kaipaavat tiimien muodostamiseen, ryhmäytymiseen sekä tiimioppimiseen. Tietoperusta rakentuu tiimin muodostumisen, tiimin ja sen jäsenten ominaisuuksien sekä tiimityöskentelyn ja tiimioppimisen ympärille.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, johon on kerättyä aineistoa laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin lyhyt sähköinen lomakehaastattelu, jonka avulla saatiin kartoitettua vuonna 2018 aloittaneiden opiskelijoiden kokemuksia tiimioppimisesta. Haastattelutulosten perusteella rakennettiin tietoperusta, jonka pohjalta laadittiin opiskelijoille työpaja. Työpajan tarkoituksena oli kartoittaa tarkempaa tietoa siitä, miten opiskelijat työskentelevät ja millaista tukea he kaipaisivat korkeakouluopintojensa alkuvaiheessa. Lomakehaastattelussa ja työpajassa saatuja vastauksia sekä tietoperustaa yhdistämällä rakentui lopullinen tuotos eli työkalupakki.
Työkalupakki on kirjallinen tuotos, jossa avataan tiimityöskentelyn keskeisimpiä asioita. Alussa kerrotaan tiimityöskentelyn merkityksestä Oulun ammattikorkeakoulussa sekä tiimin ja ryhmän eroista. Lisäksi siinä pureudutaan tiimityöskentelyn hyviin puoliin, opiskelijoiden kokemiin haasteisiin, hyvän tiimityöskentelijän ominaisuuksiin sekä jaetaan opiskelijoiden antamia vinkkejä yhdessä opiskelemiseen. Työkalupakissa käsitellään tarkemmin kommunikaatiotaitoja, itseohjautuvuutta sekä psykologista turvallisuutta, sillä näillä asioilla on keskeinen merkitys tiimityön onnistumisen kannalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt työkalupakkia on visuaalinen itseopiskelupaketti, johon on keskeisimpien havaintojen lisäksi sisällytetty myös lukuvinkkejä, joiden avulla sekä opettajat että opiskelijat voivat perehtyä aiheeseen tarkemmin. Työkalupakki tulee toimeksiantajalle sähköisenä, joten sen voi tallentaa esimerkiksi kurssialustalle tai intraan. Lopullinen tuotos löytyy liitteistä.