Digitaaliset työkalut palvelumuotoiluprosessissa : Case: Oamkin palvelumuotoiluhankkeet
Isohätälä, Sari (2019)
Isohätälä, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727094
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) ja työ tuli hankkeissa palvelumuotoilua tekevien henkilöiden käyttöön. Näissä hankkeissa tehdään palvelumuotoilua yrityksille ja erilaiset palvelumuotoilun työpajat ovat tärkeässä asemassa. Työpajojen aineiston käsittely ja dokumentointi on koettu työlääksi käytössä olevilla digitaalisilla työkaluilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia digitaalisia työkaluja palvelumuotoiluprosessissa. Opinnäytetyössä tutkittiin miten digitaaliset työkalut auttavat palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa ja tuoko digitaalisten työkalujen käyttäminen millaista lisäarvoa dokumentointiin. Opinnäytetyössä kartoitettiin mitä digitaalisia työkaluja kannattaisi käyttää Oamkin hankkeissa palvelumuotoilun eri vaiheissa, jotta voitaisiin helpottaa palvelumuotoilun työpajojen tuloksien käsittelyä ja dokumentointia. Tavoitteena oli löytää digitaalisia työkaluja, joita voisi suositella käytettäväksi palvelumuotoiluprosessin eri vaiheiden työkaluina. Opinnäytetyössä ei varsinaisesti tehty palvelumuotoilua, vaan se on yksi konteksti opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu palvelumuotoiluun. Tietoperustassa käydään läpi palvelumuotoilua, palvelumuotoiluprosessia ja palvelumuotoilun työkaluja palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyössä ei pyritty tieteelliseen tutkimukseen vaan tehtiin kehittämistyö, jossa tutkimusosuus tehtiin kokemusperäisenä tapaustutkimuksena ja käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä; teemahaastattelua, dokumenttien analysointia, kokeilua ja havainnointia. Työssä haastateltiin palvelumuotoilun asiantuntijoita eri yrityksistä, jotta saatiin käytännön tietoa palvelumuotoilun tekemisestä ja käytettävistä digitaalisista työkaluista. Palvelumuotoilun digitaalisista työkaluista hankittiin tietoa kokeilemalla erilaisia työkaluja olemassa olevalla aineistolla. Palvelumuotoilun työkalujen kokeilussa käytettiin aineistona Oamkin hankkeiden työpajoissa otettuja valokuvia työpajojen tuloksista. Digitaalisia työkaluja kokeiltiin kymmeneltä eri Internet-sivustolta. Tapaustutkimuksella saatiin tietoa ja kokemusta erilaisista digitaalisista työkaluista sekä niiden merkityksestä palvelumuotoiluprosessissa.
Tutkimuksessa tuli esille, että digitaaliset työkalut helpottavat työpajojen tuloksien käsittelyä ja dokumentointia sekä luovat erilaisia mahdollisuuksia dokumentointiin ja visuaaliseen esittämiseen. Digitaaliset työkalut luovat palvelumuotoiluun erilaisia vaihtoehtoja yhteistyöhön ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaalisten työkalujen käyttäminen edellyttää tiedon rohkeaa tiivistämistä. Tutkimuksen tuloksena löydettiin suositeltavia digitaalisia työkaluja käytettäväksi palvelumuotoiluprosessin eri vaiheisiin ja ne on esitetty opinnäytetyössä. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että voisi olla hyödyllistä tehdä hankkeita varten palvelumuotoilun työkaluista oma digitaalinen työkalupakki.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu palvelumuotoiluun. Tietoperustassa käydään läpi palvelumuotoilua, palvelumuotoiluprosessia ja palvelumuotoilun työkaluja palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyössä ei pyritty tieteelliseen tutkimukseen vaan tehtiin kehittämistyö, jossa tutkimusosuus tehtiin kokemusperäisenä tapaustutkimuksena ja käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä; teemahaastattelua, dokumenttien analysointia, kokeilua ja havainnointia. Työssä haastateltiin palvelumuotoilun asiantuntijoita eri yrityksistä, jotta saatiin käytännön tietoa palvelumuotoilun tekemisestä ja käytettävistä digitaalisista työkaluista. Palvelumuotoilun digitaalisista työkaluista hankittiin tietoa kokeilemalla erilaisia työkaluja olemassa olevalla aineistolla. Palvelumuotoilun työkalujen kokeilussa käytettiin aineistona Oamkin hankkeiden työpajoissa otettuja valokuvia työpajojen tuloksista. Digitaalisia työkaluja kokeiltiin kymmeneltä eri Internet-sivustolta. Tapaustutkimuksella saatiin tietoa ja kokemusta erilaisista digitaalisista työkaluista sekä niiden merkityksestä palvelumuotoiluprosessissa.
Tutkimuksessa tuli esille, että digitaaliset työkalut helpottavat työpajojen tuloksien käsittelyä ja dokumentointia sekä luovat erilaisia mahdollisuuksia dokumentointiin ja visuaaliseen esittämiseen. Digitaaliset työkalut luovat palvelumuotoiluun erilaisia vaihtoehtoja yhteistyöhön ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaalisten työkalujen käyttäminen edellyttää tiedon rohkeaa tiivistämistä. Tutkimuksen tuloksena löydettiin suositeltavia digitaalisia työkaluja käytettäväksi palvelumuotoiluprosessin eri vaiheisiin ja ne on esitetty opinnäytetyössä. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että voisi olla hyödyllistä tehdä hankkeita varten palvelumuotoilun työkaluista oma digitaalinen työkalupakki.