Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Se lohduttaa, kun antaa halin.": Toiminnallinen kehittämistyö lapsen sosioemotionaalisten taitojen tukemiseksi.

Kuha, Aino; Kuusela, Iina (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (389.4Kt)
Lataukset: 


Kuha, Aino
Kuusela, Iina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727271
Tiivistelmä
Suomalaisella varhaiskasvatuksella voidaan nähdä olevan erityinen yhteiskunnallinen, ennaltaehkäisevä tehtävä. Varhaiskasvatuslaissa varhaiskasvatuksen tehtäväksi on määritelty yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumisen edistäminen, sekä syrjäytymisen ehkäisy. Vuoden 2018 varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan lapsen tunnetaitoja tulee tukea ja kehittää turvallisessa ja kannustavassa kasvuympäristössä. Varhaiskasvatuksessa toteutetulla tunnekasvatuksella pystytään ehkäisemään lasten sosioemotionaalisten ongelmien syntymistä, kasaantumista ja moniongelmaistumista. Sosioemotionaalisten vaikeuksien on todettu vaikuttavan heikentävästi mm. koulumenestykseen, elämänhallintaan, sosiaalisiin suhteisiin, työllisyyteen, yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja jopa terveyteen. Varhaiskasvatusikäisten lasten kehitys on altis erilaisille vaikutteille ja juuri siksi varhaiskasvatuksen pedagogiikalla voidaan nähdä olevan erityinen merkitys ja vaikuttamisen mahdollisuus lapsen myönteisen kehityksen tukemisessa. Tunnekasvatuksen toteuttaminen jää varhaiskasvatuksen opettajien vastuulle, joten opinnäytetyömme avulla pyrimme myös antamaan vaihtoehtoisen mallin siihen, kuinka tunnekasvatusta olisi mahdollista toteuttaa erilaisia draamamenetelmiä hyödyntäen.


Opinnäytetyömme oli toiminnallinen kehittämistyö ja sen tilaajana toimi Kuopion kaupungin Minnan päiväkoti. Kehittämistyömme tavoitteena oli tukea lasten sosioemotionaalisten taitojen harjoittelemista. Suunnittelimme ja toteutimme kehittämistyönä kolme pedagogista tunnekasvatustuokiota, jotka suunnattiin 3-5-vuotiaille lapsille. Tunnetuokioissa hyödynsimme draamakasvatuksellisia harjoitteita sekä tunnekorttityöskentelyä. Kehittämistyömme eteni Salosen (2013) kehitysprosessivaiheistusta mukaillen. Kehitystyöllemme asetettuja tavoitteita arvioimme sekä osallistuvan havainnoinnin, työntekijäpalautteen, sekä lapsilta saadun palautteen avulla.

Kehittämistyön teoreettinen tausta rakentui sosioemotionaalisen kehityksen tavoitteista varhaislapsuudessa ja kehittämistyö toteutettiin tunnekasvatuksen ja draamakasvatuksen ohjausmenetelmillä päiväkotiryhmässä.
 
Abstract

Finnish early childhood education can be seen as having a special social, preventive role. The Early Childhood Education and Care Act defines the role of early childhood education and care as the promotion of equality as well as the prevention of social exclusion. According to the 2018 national curriculum for early childhood education and care, the child's emotional skills should be supported and developed in a safe and supportive environment. Emotional education in early childhood education and care can prevent the emergence and accumulation of socio-emotional problems. Socio-emotional difficulties have been discovered to have a debilitating effect on e.g. school success, life management, social relationships, employment, social inclusion and even health. Child’s early childhood development is susceptible to various influences, and that is why early childhood education can be seen as having a special meaning and influence in supporting a child's positive development. Early childhood education and care teachers haves the responsibility to implement emotional education, so this thesis also aims to provide an alternative model of how emotional education can be implemented using different drama methods.

The thesis was a functional development work and it was commissioned by Minna Day Care Center in Kuopio. The aim of this development work was to support the development of socio-emotional skills of children. Three pedagogical emotional education sessions aimed at children aged 3-5 were designed and carried out. Drama education exercises and emotional card work were used in the emotional education sessions. Development work progressed in line with Salonen's (2013) development process phases. Development goals were evaluated through participatory observation, employee feedback, and feedback from the children.

The theoretical background of this development work was based on the goals of socio-emotional development in early childhood, and the development work was carried out with the guidance of emotional and drama education in the day care group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste