Työhyvinvointi tuloksentekijänä puhelinmyyntiyrityksessä
Pelkonen, Mika (2019)
Pelkonen, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727273
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvailla työhyvinvoinnin merkitystä tuloksentekijänä puhelinmyyntiyrityksessä. Tavoitteena oli selvittää, miten työhyvinvointi vaikuttaa puhelinmyynnissä tuloksen tekemiseen. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä tekijät työhyvinvoinnissa vaikuttavat hyvän tuloksen syntymiseen työntekijän kannalta katsottuna. Toimeksiantaja oli Rainmaker Contact Center Oulun toimisto.
Tietoperusta muodostuu puhelinmyynnistä ja työhyvinvoinnista ja perustuu suurelta osin Rauramon käyttämään Maslowin tarvehierarkiaan työhyvinvoinnissa sekä Otala &Ahosen perehtyminen työhyvinvointiin tuloksentekijänä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Kvantitatiivinen menetelmä muodostui kyselytutkimuksesta, jossa Likertin asteikolla esitettiin väittämiä yrityksen työntekijöille asteikolla 1-5 työhyvinvoinnin portaikkoon perustuen. Aihealueet olivat: terveys, turvallisuus, yhteisöllisyys, arvostus, osaaminen, työn ilo ja imu. Kvalitatiivisessa menetelmässä haastateltiin esimiestä. Haastattelulla saatiin syvempää tietoa organisaation työhyvinvoinnin tilasta.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että yrityksen työhyvinvoinnissa on tekijöitä, jotka ovat hyvin ja joilla on merkitystä yrityksen tuloksellisuuteen. Terveys, yhteisöllisyys, työn ilo ja imu ovat kokonaisuutena hyvin, ja niillä on tutkimusten perusteella vaikutusta tuloksellisuuteen ja voidaan nähdä, että myös puhelinmyynnissä näillä tekijöillä on merkitystä.
Yrityksen tuloksellisuutta voidaan lisätä kehittämällä mahdollisuuksia integroida liikuntatoimia ja yhteisiä tapahtumia yrityksen toimintaan. Lisäksi voidaan kehittää palkitsemisjärjestelmää ja lisätä tukea työntekijöille työssään.
Tietoperusta muodostuu puhelinmyynnistä ja työhyvinvoinnista ja perustuu suurelta osin Rauramon käyttämään Maslowin tarvehierarkiaan työhyvinvoinnissa sekä Otala &Ahosen perehtyminen työhyvinvointiin tuloksentekijänä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Kvantitatiivinen menetelmä muodostui kyselytutkimuksesta, jossa Likertin asteikolla esitettiin väittämiä yrityksen työntekijöille asteikolla 1-5 työhyvinvoinnin portaikkoon perustuen. Aihealueet olivat: terveys, turvallisuus, yhteisöllisyys, arvostus, osaaminen, työn ilo ja imu. Kvalitatiivisessa menetelmässä haastateltiin esimiestä. Haastattelulla saatiin syvempää tietoa organisaation työhyvinvoinnin tilasta.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että yrityksen työhyvinvoinnissa on tekijöitä, jotka ovat hyvin ja joilla on merkitystä yrityksen tuloksellisuuteen. Terveys, yhteisöllisyys, työn ilo ja imu ovat kokonaisuutena hyvin, ja niillä on tutkimusten perusteella vaikutusta tuloksellisuuteen ja voidaan nähdä, että myös puhelinmyynnissä näillä tekijöillä on merkitystä.
Yrityksen tuloksellisuutta voidaan lisätä kehittämällä mahdollisuuksia integroida liikuntatoimia ja yhteisiä tapahtumia yrityksen toimintaan. Lisäksi voidaan kehittää palkitsemisjärjestelmää ja lisätä tukea työntekijöille työssään.