Pientalotonttien rakentamiskehotusprosessin kehittäminen Oulussa
Ikonen, Enso (2019)
Ikonen, Enso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626955
Tiivistelmä
Kunnallistekniikaltaan ja palveluiltaan rakennetun ympäristön vajaakäyttö voi aiheuttaa kunnille merkittäviä taloudellisia menetyksiä. Rakentamiskehotus on yksi kunnan maapolitiikan välineistä. Sen tarkoituksena on saattaa rakentamattomat tontit asemakaavan mukaiseen käyttötarkoitukseensa. Pääpiirteissään rakentamiskehotusprosessi sisältää suunnitelman laatimisen,
maanomistajien kuulemisen, kehotusten antamiset, rakentumisen seurannan sekä rakentamissopimuksien tekemiset ja lunastusten hakemiset. Työn tavoitteena oli Oulun kaupungin rakentamiskehotusprosessin kehittäminen.
Rakentamiskehotusta käsiteltiin lakiteksteihin ja oikeuskirjallisuuteen
perehtymällä, Oulun rakentamiskehotusprosessiin tutustumalla sekä kaupungin viimeaikaisia rakentamiskehotustapauksia analysoimalla. Vertailututkimuksessa tutustuttiin Vaasan ja Rovaniemen kaupunkien rakentamiskehotusprosesseihin ja puhutettiin kaupunkien kaupungingeodeetteja.
Työssä ehdotettiin parannuksia Oulun rakentamiskehotusprosessiin.
Maanomistajien tiedottamisen voisi suorittaa aikaisemmassa vaiheessa.
Kehotettavien tonttien valintaan voisi kiinnittää entistä enemmän huomiota niiden rakentumispotentiaalin kannalta, mihin myös data-analytiikan keinot ja paikkatietojärjestelmät tarjoavat sopivia työkaluja. Kunnallisessa päätöksenteossa tulisi pyrkiä heti alussa päättämään
rakentamiskehotusprosessin läpiviennistä. Jos tuleva lakiuudistus mahdollistaa maanomistajille tulevien taloudellisten vaikutusten tehostamisen, kuntien tulisi hyödyntää rakentamattoman kiinteistön korotettua kiinteistöveroa tehokkaampana ja hyväksytympänä asemakaavan toteuttamisen kannustimena. Under-utilisation of the environment with built municipal infrastructure and services can lead to significant economic losses to municipalities. The reminder to build is one of the instruments of land policy used by the local authority. It serves to further the undeveloped plots according to the use set by the local detailed plan. In general, the reminder to build process consists of planning, hearing of landowners, issuances of improvement notices, tracking of construction as well as conclusion of construction contract agreements and enforcements of expropriations. The goal of the thesis was to develop the reminder to build process in the city of Oulu.
The reminder to build was studied by exploring legal texts and literature, by familiarizing with the reminder to build process in Oulu and by analysing the recent cases of reminders to build in the city. In benchmarking, the reminder to build processes in the cities of Vaasa and Rovaniemi were examined and the city geodesists were discussed with.
The thesis proposed improvements to the reminder to build process in Oulu. The landowners could be informed in an earlier phase. The choice of plots to be reminded could be heeded even more from the point of view of the constructing potential, where also the methods of data analytics and geographic information systems provide suitable tools. Municipal decision-making should aim at deciding the completion of the reminder to build process at the very beginning. Provided the forthcoming amendment enables enhanced economic impacts to the
landowners, the local authorities should reconstitute the raised property tax for the undeveloped plots into a more efficient and accepted incentive to implement the local detailed plan.
maanomistajien kuulemisen, kehotusten antamiset, rakentumisen seurannan sekä rakentamissopimuksien tekemiset ja lunastusten hakemiset. Työn tavoitteena oli Oulun kaupungin rakentamiskehotusprosessin kehittäminen.
Rakentamiskehotusta käsiteltiin lakiteksteihin ja oikeuskirjallisuuteen
perehtymällä, Oulun rakentamiskehotusprosessiin tutustumalla sekä kaupungin viimeaikaisia rakentamiskehotustapauksia analysoimalla. Vertailututkimuksessa tutustuttiin Vaasan ja Rovaniemen kaupunkien rakentamiskehotusprosesseihin ja puhutettiin kaupunkien kaupungingeodeetteja.
Työssä ehdotettiin parannuksia Oulun rakentamiskehotusprosessiin.
Maanomistajien tiedottamisen voisi suorittaa aikaisemmassa vaiheessa.
Kehotettavien tonttien valintaan voisi kiinnittää entistä enemmän huomiota niiden rakentumispotentiaalin kannalta, mihin myös data-analytiikan keinot ja paikkatietojärjestelmät tarjoavat sopivia työkaluja. Kunnallisessa päätöksenteossa tulisi pyrkiä heti alussa päättämään
rakentamiskehotusprosessin läpiviennistä. Jos tuleva lakiuudistus mahdollistaa maanomistajille tulevien taloudellisten vaikutusten tehostamisen, kuntien tulisi hyödyntää rakentamattoman kiinteistön korotettua kiinteistöveroa tehokkaampana ja hyväksytympänä asemakaavan toteuttamisen kannustimena.
The reminder to build was studied by exploring legal texts and literature, by familiarizing with the reminder to build process in Oulu and by analysing the recent cases of reminders to build in the city. In benchmarking, the reminder to build processes in the cities of Vaasa and Rovaniemi were examined and the city geodesists were discussed with.
The thesis proposed improvements to the reminder to build process in Oulu. The landowners could be informed in an earlier phase. The choice of plots to be reminded could be heeded even more from the point of view of the constructing potential, where also the methods of data analytics and geographic information systems provide suitable tools. Municipal decision-making should aim at deciding the completion of the reminder to build process at the very beginning. Provided the forthcoming amendment enables enhanced economic impacts to the
landowners, the local authorities should reconstitute the raised property tax for the undeveloped plots into a more efficient and accepted incentive to implement the local detailed plan.