Tuore-elintarvikeverkkokauppa ja sen vaikutus yrityksen myyntiin
Jääskeläinen, Ella (2019)
Jääskeläinen, Ella
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selvitystyötä tuore-elintarvikkeiden verkkokaupan nykytilasta ja tulevaisuudesta sekä tutkia tuore-elintarvikkeita myyvän verkkokaupan perustamisen vaikutusta yrityksen myyntiin. Toimeksiantajanani toimi kuopiolainen leipomo, josta työssä käytetään tunnistamisen estämiseksi nimitystä Yritys X. Toteutin opinnäytetyöni tutkimuksellisena opinnäytetyönä ja tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytin iZettle-maksujärjestelmän tuottamia sähköisiä kuitteja.
Yritys X avasi verkkokaupan huhtikuussa 2019, joten myynnin tutkimiselle valitsimme toimeksiantajayrittäjäni kanssa myyntikuukaudet huhtikuusta elokuuhun vuosilta 2018 ja 2019. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajan tarpeeseen, jotta Yritys X:n olisi helpompaa valmistautua seuraavan puolivuotissesongin myyntiin. Tutkimuksessani kävi ilmi, että verkkokaupalla ei ole ainakaan vielä tutkimallani ajankohdalla ollut suurta vaikutusta yrityksen myyntiin, sillä verkossa suoritettuja maksutapahtumia kertyi tuolle ajalle 42 kappaletta. Yhtenä myyntiin vaikuttavana tekijänä vodaan nähdä Yritys X:n käyttämä click and collect -menetelmä, jossa asiakas noutaa verkkokaupasta tilaamansa tuotteet itse leipomolta/myymälältä. Marraskuussa 2019 avattu uusi noutopiste lähelle Kuopion ydinkeskustaa on saattanut jo vaikuttaa verkkokauppatilausten määrään, sillä itse leipomo sijaitsee jonkin matkan päässä keskustasta.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta, jossa käsittelen sähköisen liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteita, verkkokauppaa ja sen perustamisen vaiheita sekä tuore-elintarvikeverkkokaupan nykytilaa ja tulevaisuutta niin Suomessa kuin maailmalla. Tietoa hain monipuolisesti eri lähteistä, kuten kirjallisuudesta ja erilaisista internet-lähteistä. Teoriaosuutta seuraa kvantitatiivisen tutkimuksen osuus, jossa kuvaan käyttämääni tutkimusmenetelmää, tutkimuksen toteutusta, myyntiä ennen verkkokauppaa ja sen perustamisen jälkeen, muutokseen vaikuttaneita tekijöitä, tutkimuksen luotettavuutta sekä tulevaisuuden ennusteita.
Yritys X avasi verkkokaupan huhtikuussa 2019, joten myynnin tutkimiselle valitsimme toimeksiantajayrittäjäni kanssa myyntikuukaudet huhtikuusta elokuuhun vuosilta 2018 ja 2019. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajan tarpeeseen, jotta Yritys X:n olisi helpompaa valmistautua seuraavan puolivuotissesongin myyntiin. Tutkimuksessani kävi ilmi, että verkkokaupalla ei ole ainakaan vielä tutkimallani ajankohdalla ollut suurta vaikutusta yrityksen myyntiin, sillä verkossa suoritettuja maksutapahtumia kertyi tuolle ajalle 42 kappaletta. Yhtenä myyntiin vaikuttavana tekijänä vodaan nähdä Yritys X:n käyttämä click and collect -menetelmä, jossa asiakas noutaa verkkokaupasta tilaamansa tuotteet itse leipomolta/myymälältä. Marraskuussa 2019 avattu uusi noutopiste lähelle Kuopion ydinkeskustaa on saattanut jo vaikuttaa verkkokauppatilausten määrään, sillä itse leipomo sijaitsee jonkin matkan päässä keskustasta.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta, jossa käsittelen sähköisen liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteita, verkkokauppaa ja sen perustamisen vaiheita sekä tuore-elintarvikeverkkokaupan nykytilaa ja tulevaisuutta niin Suomessa kuin maailmalla. Tietoa hain monipuolisesti eri lähteistä, kuten kirjallisuudesta ja erilaisista internet-lähteistä. Teoriaosuutta seuraa kvantitatiivisen tutkimuksen osuus, jossa kuvaan käyttämääni tutkimusmenetelmää, tutkimuksen toteutusta, myyntiä ennen verkkokauppaa ja sen perustamisen jälkeen, muutokseen vaikuttaneita tekijöitä, tutkimuksen luotettavuutta sekä tulevaisuuden ennusteita.