Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hammasmallien ja purentakiskojen valmistus 3D-tulostustekniikalla - Digitaalinen itseopiskelumateriaali Hammaslääkäriasema Otson henkilökunnalle

Ikäheimo, Iida; Nuutinen, Noora (2019)

 
Avaa tiedosto
ONT_Ikäheimo_Iida_Nuutinen_Noora_.pdf (4.949Mt)
Lataukset: 


Ikäheimo, Iida
Nuutinen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827459
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyössä tuotettiin neljä itseopiskeluvideota hammasmallien ja purentakiskojen valmistuksesta 3D-tulostustekniikalla Hammaslääkäriasema Otson käyttöön, joka toimi myös opinnäytetyön tilaajana. Toimenksiantajan henkilöstöön kuuluu vakituisesti kolme hammaslääkäriä, kaksi suuhygienistiä ja neljä hammashoitajaa. Tilaajan mukaan olisi hyödyllistä, ettei hammaslääkärin tarvitse olla vastuussa koko 3D-tulostusprosessista. Suuhygienistin tai hammashoitajan osallistaminen 3D-tulostusprosessiin vapauttaisi hammaslääkärin resursseja vaativampiin tehtäviin, mikä voisi tehostaa tilaajan organisaation työskentelyä.

Suun terveydenhuollossa 3D-tulostustekniikkaa eli digitaalista jäljentämistä ja 3D-tulostamista käytetään yhä enemmän. Yleistyvä 3D-tulostustekniikka tarjoaa uusia mahdollisuuksia kaikille suun terveysalan ammattilaisille. Saatavilla olevasta teknologiasta ei kuitenkaan ole hyötyä, ellei sitä osata käyttää. Tällä hetkellä pääsääntöisesti vain hammaslääkärit ja hammasteknikot käyttävät 3D-tulostustekniikkaa. Suuhygienistin rooli 3D-tulostusprosessissa puolestaan on vielä lähes olematon ja olemmekin kiinnostuneita, miten sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän. Tutkimusten mukaan hampaiston jäljentäminen ja purentakiskon valmistaminen voidaan tehdä suun terveydenhuollossa 3D-tulostustekniikalla perinteisten menetelmien sijaan.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalista itseopiskelumateriaalia hammasmallien ja purentakiskojen valmistuksesta 3D-tulostusmenetelmällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Hammaslääkäriasema Otson henkilöstön mahdollisuuksia oppia, kuinka hammasmallit ja purentakiskot valmistetaan 3D-tulostustekniikan avulla. Itseopiskelumateriaali on tarkoitettu itsenäiseen opiskeluun, ja siten tavoitteena on, että tuotettujen opetusvideoiden avulla pystyy opiskelemaan itsenäisesti 3D-tulostustekniikkaan vaadittavia taitoja. Tuotoksena syntyi neljä, noin viiden minuutin mittaista, itseopiskeluvideota. Niiden aiheet olivat hampaiston skannaaminen, purentakiskojen suunnittelu ja hammasmallien suunnittelu sekä 3D-tulostaminen.

Valmiista videoista hankittiin palautetta Webropol-kyselylomakeen avulla. Kysely lähetettiin tilaajan henkilöstölle ja Savonian toisen, kolmannen ja neljännen vuosikurssin suuhygienistiopiskelijoille. Videot olivat katsottavissa Youtube -palvelussa ja ne oli tarkoitettu katsottavan numeroidussa järjestyksessä. Palautteen mukaan videot lisäsivät tietoutta aiheesta ja valmiuksia toteuttaa 3D-tulostusprosessia. Videot etenivät rauhallisesti, ja kuvanlaatu oli myös riittävällä tasolla. Palautteen perusteella todettiin, että videoita voidaan käyttää itseopiskelumateriaalina.

Jatkokehittämisideoita syntyi kolmesta eri näkökulmasta. Jatkoa voisi tehdä asiakkaan näkökulmasta, sillä perinteinen menetelmä koetaan usein epämiellyttäväksi. Tämän kehittämistyön jatkona olisi myös mahdollista kartoittaa suuhygienistin tietotasoa ja taitoja 3D-tulostamiseen liittyen. Lisäksi 3D-tulostusprosessin periaatteista voitaisiin tehdä osio Pohjois-Savon alueella toimivaan Virtuaaliklinikka – Innovaatikeskus suun terveysenhoitoon –hankkeen oppimisympäristöön.
 
This development project prodused four self-study videos about making a dental model and dental bite splints by 3D printing technology. The videos were prodused for the staff of Dental clinic Otso. Their staff consists of three dentists, two dental hygienists and four dental assistants. According to the client it would be useful that a dentist does not need to be responsible for the whole 3D printing process. Involving a dental hygienist or dental assistant in the 3D printing process would free up dentist resources for more demanding tasks, which could enchance the work of the client organization.

In dental health care the use of 3D printing technology is increasing rapidly. The widespread use of 3D printing technology could open up new opportunities for all dental health care professionals. Currently, mainly dentists and dental techncians use 3D printing technology. The role of a dental hygienist in the 3D printing process is nearly nonexistent and we are interested in how to exploit it more. Studies have shown that dental imaging and making bite splints can be done by using 3D printing technology instead of traditional methods.

The purpose of this thesis was to produce digital self-study material on the production of dental models and bite splints with 3D printing technology. The aim of this thesis was to increase the possibilities of Dental clinic Otso’s staff to learn how to make dental models and bite splints by using 3D printing technology. The aim of these self-study videos was that Dental clinic Otso’s staff can study the skills needed in 3D printing technology. The output was four self-study videos. Their topics were dental scans, design of bite splints and dental models, and 3D printing.

Feedback on the completed videos was obtained through the Webropol questionnaire. The questionnaire was sent to the client’s staff and to dental hygienist students at Savonia University of Applied sciences. According to the feedback, the videos improved the knowledge and readiness to execute 3D printing process. The videos proceeded at a calm pace and the image quality was adequate. Based to the feedback, it was noted to be possible to use the produced videos as a self-study material.

The ideas for further development came from three different angles. Continuation for this development project could be done from the customer's point of view because the traditional method is usually found unpleasant. As a follow-up to this project, it would be possible to survey the knowledge and skills of the dental hygienist regarding 3D printing. The principles of the 3D printing process could also be made a learning environment for the Virtual Clinic - Innovation Center for Oral Health Care project in the Northern Savonia region.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste