Maanpäällisten tunnistuslaitteiden käyttömahdollisuudet liikennevalo-ohjauksessa
Kukkonen, Terhi (2019)
Kukkonen, Terhi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927557
Tiivistelmä
Tällä hetkellä Suomessa yleisin liikennevalojen ilmaisinlaite on induktiosilmukka. Älyliikenteen kehittyminen on lisännyt tarvetta lisätä liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta parantavia ilmaisinlaitteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten maanpäälliset tunnistuslaitteet soveltuvat liikennevalojen ohjaukseen. Työssä selvitettiin maanpäällisten ilmaisinlaitteiden toiminnallisuutta ja toimintavarmuutta reaaliohjauksessa. Lisäksi selvitettiin, mitä lisäarvoa laitteet tuovat liikennevalo-ohjaukseen ja liikenteenhallintaan.
Työssä käytetty aineisto oli laaja ja testausohjelma oli monipuolinen. Aineistoa kerättiin viikon pituisten testijaksojen aikana. Erilliset jaksot ajoittuivat kesä- ja talviaikaan. Maanpäällisten ilmaisinlaitteiden havaintoja verrattiin induktiosilmukoiden aineistoon. Lisäksi sään vaikutusta tutkittiin vertaamalla ilmaisimien liikennemääriä haastavissa sääolosuhteissa.
Jalankulun ja polkupyöräilyn tutkien toiminnassa ei havaittu merkittävää eroa silmukkaohjaukseen verrattuna. Monipistetutkat toimivat liikennevalo-ohjauksessa vähintään yhtä hyvin kuin silmukat, lukuun ottamatta lumen kertymistä tutkan pintaan. Lumen kertyminen tutkan pinnalle aiheutti sen, ettei tutka ei havainnut ajoneuvoja lainkaan.
Työssä käytetty aineisto oli laaja ja testausohjelma oli monipuolinen. Aineistoa kerättiin viikon pituisten testijaksojen aikana. Erilliset jaksot ajoittuivat kesä- ja talviaikaan. Maanpäällisten ilmaisinlaitteiden havaintoja verrattiin induktiosilmukoiden aineistoon. Lisäksi sään vaikutusta tutkittiin vertaamalla ilmaisimien liikennemääriä haastavissa sääolosuhteissa.
Jalankulun ja polkupyöräilyn tutkien toiminnassa ei havaittu merkittävää eroa silmukkaohjaukseen verrattuna. Monipistetutkat toimivat liikennevalo-ohjauksessa vähintään yhtä hyvin kuin silmukat, lukuun ottamatta lumen kertymistä tutkan pintaan. Lumen kertyminen tutkan pinnalle aiheutti sen, ettei tutka ei havainnut ajoneuvoja lainkaan.