Luontovideon elämyksellisyys - vertailussa suomalaiset ja saksalaiset
Hyvärinen, Mona; Kangas, Anne-Mari (2019)
Hyvärinen, Mona
Kangas, Anne-Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927580
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Outdoors Pohjois-Savon luontoliikuntareittien tuotteistaminen markkinoille - hankkeelle. Tavoitteena oli tutkia suomalaisten ja saksalaisten mielikuvien eroavaisuuksia sekä yhtäläisyyksiä luontovideon kautta. Halusimme myös selvittää, miten elämyksellisyys välittyy videon kautta haastateltaville. Luontovideon kohteena oli Tiilikkajärven kansallispuisto, joka sijaitsee Rautavaaralla. Outdoors Pohjois-Savon luontoliikuntareittien tuotteistaminen markkinoille -hankkeella pyritään kasvattamaan Suomen luontomatkailun näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla kuluttajien keskuudessa. Teoriaosuudessa käydään läpi matkailumarkkinointia, luontomatkailua, elämystä ja saksalaisia matkailijoina.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Tähän tutkimusmenetelmään päädyimme sen myötä, että halusimme tehdä haastattelut kasvotusten. Kohderyhmänä opinnäytetyössämme toimi suomalaiset ja saksalaiset nuoret. Haastattelut pidettiin keväällä sekä syksyllä 2019. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi ihmistä.
Tutkimuksemme ei paljastanut niin radikaaleja vastauksia, joita ehkä odotimme. Tämä johtui todennäköisesti siitä, että kaikki haastateltavamme olivat kiinnostuneita luonnossa liikkumisesta ja siitä, että Suomen ja Saksan luonto ei loppujen lopuksi poikkea paljoa toisistaan. Luontovideo sai aikaan haastateltavissa iloa, jännitystä ja seikkailumieltä. Taas esimerkiksi videon musiikki aiheutti mielipiteiden eroavaisuuksia.
Kaiken kaikkiaan tutkimus sekä video olivat melko onnistuneita. Tuloksia pystytään hyödyntämään jatkoa varten esimerkiksi hankkeen uusien videoiden kuvauksessa. Tutkimusta voidaan myös jatkaa monella eri tapaa esimerkiksi vaihtelemalla kohderyhmää tai tutkittua luontovideon luontokohdetta. We made our thesis to Outdoors North Savo Project. The goal was to study the differences between and the similarity in the mental images caused by a nature video between Finns and Germans. We also wanted to clarify how the meaningful experiences come across through the video to the watchers. The video was about Tiilikkajärvi national park in Rautavaara. Outdoors North Savo Projects goal is to raise awareness in international markets about Finnish nature tourism amongst consumers. In theory section we go through tourism marketing, nature tourism, meaningful experience and Germans as tourists.
The thesis was constructed as a qualitative theme interview. We choose this method because we wanted to interview the subjects in person. The target group in our thesis was Finnish and German young adults. The interviews were held in spring and fall off the year 2019. Five people participate to the interviews.
Our study did not show anything as radical as we expected. This was probably because every person we interviewed was interested about nature and that the nature is not that different in Germany and Finland. The video made the interviewees feel happy, exited and adventurous. In the other hand the videos music caused different feelings between the interviewees.
All in all the study and the video were somewhat a success. The results can be exploited in the future for example when making new videos to the project. The study can also be continued in different ways for example changing the demographic or the national park used in the video.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Tähän tutkimusmenetelmään päädyimme sen myötä, että halusimme tehdä haastattelut kasvotusten. Kohderyhmänä opinnäytetyössämme toimi suomalaiset ja saksalaiset nuoret. Haastattelut pidettiin keväällä sekä syksyllä 2019. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi ihmistä.
Tutkimuksemme ei paljastanut niin radikaaleja vastauksia, joita ehkä odotimme. Tämä johtui todennäköisesti siitä, että kaikki haastateltavamme olivat kiinnostuneita luonnossa liikkumisesta ja siitä, että Suomen ja Saksan luonto ei loppujen lopuksi poikkea paljoa toisistaan. Luontovideo sai aikaan haastateltavissa iloa, jännitystä ja seikkailumieltä. Taas esimerkiksi videon musiikki aiheutti mielipiteiden eroavaisuuksia.
Kaiken kaikkiaan tutkimus sekä video olivat melko onnistuneita. Tuloksia pystytään hyödyntämään jatkoa varten esimerkiksi hankkeen uusien videoiden kuvauksessa. Tutkimusta voidaan myös jatkaa monella eri tapaa esimerkiksi vaihtelemalla kohderyhmää tai tutkittua luontovideon luontokohdetta.
The thesis was constructed as a qualitative theme interview. We choose this method because we wanted to interview the subjects in person. The target group in our thesis was Finnish and German young adults. The interviews were held in spring and fall off the year 2019. Five people participate to the interviews.
Our study did not show anything as radical as we expected. This was probably because every person we interviewed was interested about nature and that the nature is not that different in Germany and Finland. The video made the interviewees feel happy, exited and adventurous. In the other hand the videos music caused different feelings between the interviewees.
All in all the study and the video were somewhat a success. The results can be exploited in the future for example when making new videos to the project. The study can also be continued in different ways for example changing the demographic or the national park used in the video.