Somemarkkinointikampanja Case: Savonia Resto
Lukkarinen, Satu (2019)
Lukkarinen, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927585
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Savonia-ammattikorkeakoulun restonomikoulutukselle opiskelijoiden näköinen somemarkkinointikampanja, jonka ajankohtana oli kevään 2019 yhteishaku. Tavoitteena oli tuplata hakijamäärä kevään 2018 yhteishausta sekä lisätä näkyvyyttä ja tietoutta koulutuksesta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen toimeksiantajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä markkinointikampanjan suunnitteluun, toteutukseen sekä seurantaan liittyviä käsitteitä. Teorian kautta avattiin, millainen on toimiva kampanja, jolla saadaan halutut kohderyhmät tavoitettua. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin somemarkkinointikampanjan vaiheet käytännössä. Kampanja toteutettiin 26.2.-3.4.2019 ja se koostui kolmesta eri sisältökokonaisuudesta. Sisältökokonaisuuksia olivat arvonnat, opiskelijatarinat sekä hyvän mielen postaukset.
Opinnäytetyön päätavoite tuplata hakijamäärä ei toteutunut, mutta kampanjalla saatiin aikaan paljon hyvää. Kampanjan toimenpiteet onnistuivat hyvin tavoitteissaan. Etenkin hyvän mielen postaukset ja opiskelijatarinat saavuttivat tavoitteensa. Seuraajat myös sitoutuivat sisältöön aktiivisesti. Arvonnat onnistuivat myös hyvin, mutta jäivät yllättäen tavoitteistaan. Kampanjalla saatiin tiedotettua koulutuksen monipuolisista vaihtoehdoista ja tehtyä Savonia Reston sosiaalisesta mediasta aktiivisempi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi somemarkkinointikampanja, jonka tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa markkinointia suunniteltaessa. Kampanja voidaan myös toteuttaa uudelleen. Tulevaisuudessa voidaan analysoida tuloksien kehittymistä.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä markkinointikampanjan suunnitteluun, toteutukseen sekä seurantaan liittyviä käsitteitä. Teorian kautta avattiin, millainen on toimiva kampanja, jolla saadaan halutut kohderyhmät tavoitettua. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin somemarkkinointikampanjan vaiheet käytännössä. Kampanja toteutettiin 26.2.-3.4.2019 ja se koostui kolmesta eri sisältökokonaisuudesta. Sisältökokonaisuuksia olivat arvonnat, opiskelijatarinat sekä hyvän mielen postaukset.
Opinnäytetyön päätavoite tuplata hakijamäärä ei toteutunut, mutta kampanjalla saatiin aikaan paljon hyvää. Kampanjan toimenpiteet onnistuivat hyvin tavoitteissaan. Etenkin hyvän mielen postaukset ja opiskelijatarinat saavuttivat tavoitteensa. Seuraajat myös sitoutuivat sisältöön aktiivisesti. Arvonnat onnistuivat myös hyvin, mutta jäivät yllättäen tavoitteistaan. Kampanjalla saatiin tiedotettua koulutuksen monipuolisista vaihtoehdoista ja tehtyä Savonia Reston sosiaalisesta mediasta aktiivisempi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi somemarkkinointikampanja, jonka tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa markkinointia suunniteltaessa. Kampanja voidaan myös toteuttaa uudelleen. Tulevaisuudessa voidaan analysoida tuloksien kehittymistä.