Koulutusviennin prosessit
Mattila, Sari (2019)
Mattila, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927596
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan koulutusvientiä ja siihen liittyviä viennin ydinprosesseja, jotka ovat koulutusviennin kannalta kriittisiä. Työn teoreettisessa osassa käsitellään koulutusvientiä, prosesseja ja vientitoimintaan liittyvää arvonlisäverotusta olemassa olevien teorioiden avulla. Empiirisessä osassa syvennytään koulutusviennin prosesseihin.
Tutkimuksessa syvennytään koulutusviennin kriittisiin prosesseihin ja niihin vaikuttaviin tekijöihin, jotta jatkossa pystytään kiinnittämään näihin huomiota ja kehittämään prosesseja tehokkaammiksi. Toimeksiantajayrityksen tuote keskittyy digitaaliseen ympäristöön, joten työn teoriaosuudessa otettiin huomioon myös sähköiseen liiketoimintaan liittyviä teorioita. Työn tutkimusosassa sivutaan kirjoituspöytätutkimuksena Ruotsin markkinakartoitusta, koska se oli kohdeyrityksellä juuri työn alla.
Koulutusvientiä tutkitaan liiketaloudellisesta näkökulmasta lähinnä olemassa olevien vientiteorioiden pohjalta. Tutkimukseen liittyvät avoimet haastattelut valittiin haastattelumenetelmäksi, niiden joustavuuden vuoksi. Vapaamuotoisten haastattelujen yhteydessä käytettiin syvähaastattelua, jonka avulla pyrittiin pääsemään mahdollisimman syvälle, vastaajien vastausten viedessä haastatteluja eteenpäin.
Tutkimuksessa havaitaan, että vientiprosessit koostuvat monesta eri tekijästä, jotka on otettava huomioon, mutta itse koulutusviennin kannalta kriittiset prosessit ovat lähellä muun vientitoiminnan kriittisiä prosesseja. Koulutusvienti liiketoimintana pitää sisällään monia eri liiketoiminnan aloja, joten yhden yrityksen prosesseja ei voi soveltaa muihin koulutusvientiyrityksiin. Jokaisella yrityksellä on omat prosessinsa.
Tutkimuksessa syvennytään koulutusviennin kriittisiin prosesseihin ja niihin vaikuttaviin tekijöihin, jotta jatkossa pystytään kiinnittämään näihin huomiota ja kehittämään prosesseja tehokkaammiksi. Toimeksiantajayrityksen tuote keskittyy digitaaliseen ympäristöön, joten työn teoriaosuudessa otettiin huomioon myös sähköiseen liiketoimintaan liittyviä teorioita. Työn tutkimusosassa sivutaan kirjoituspöytätutkimuksena Ruotsin markkinakartoitusta, koska se oli kohdeyrityksellä juuri työn alla.
Koulutusvientiä tutkitaan liiketaloudellisesta näkökulmasta lähinnä olemassa olevien vientiteorioiden pohjalta. Tutkimukseen liittyvät avoimet haastattelut valittiin haastattelumenetelmäksi, niiden joustavuuden vuoksi. Vapaamuotoisten haastattelujen yhteydessä käytettiin syvähaastattelua, jonka avulla pyrittiin pääsemään mahdollisimman syvälle, vastaajien vastausten viedessä haastatteluja eteenpäin.
Tutkimuksessa havaitaan, että vientiprosessit koostuvat monesta eri tekijästä, jotka on otettava huomioon, mutta itse koulutusviennin kannalta kriittiset prosessit ovat lähellä muun vientitoiminnan kriittisiä prosesseja. Koulutusvienti liiketoimintana pitää sisällään monia eri liiketoiminnan aloja, joten yhden yrityksen prosesseja ei voi soveltaa muihin koulutusvientiyrityksiin. Jokaisella yrityksellä on omat prosessinsa.