Työhyvinvoinnin kehittäminen Oulun kaupungin suun terveydenhuollossa
Kangas, Tarja (2011)
Kangas, Tarja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104013813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104013813
Tiivistelmä
Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että terveysalan työ koetaan Suomessa fyysisesti ja psyykkisesti raskaaksi. Vähemmän huomiota on kiinnitetty työhyvinvointiin positiivisena ilmiönä. Kiinnostus kohdistuu entistä enemmän työssä onnistumisen ja työn mielekkyyden näkökulmaan.
Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suun terveydenhuollon henkilöstön työhyvinvointia ja sen nykytilaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työelämälähtöinen työhyvinvoinnin toimintamalli lähiesimiestyöhön.
Tutkimukseen osallistuivat Oulun kaupungin suun terveydenhuollon henkilöstö (n=80) ja palveluesimiehet (n=7). Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista - ja kvalitatiivista menetelmää. Henkilöstökysely toteutettiin sähköisesti ZEF - kyselynä ja tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS Statistics 17.0 – ohjelman avulla. Henkilöstökyselyn avoimien kysymysten ja Learning Cafe- menetelmällä palveluesimiehiltä kerätty laadullinen aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Henkilöstöltä ja palveluesimiehiltä saadun aineiston sekä aikaisempien tutkimusten pohjalta tuotettiin suun terveydenhuollon henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseen toimintamalli. Tämän opinnäytetyön tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä henkilöstön työhyvinvointia edistävässä lähiesimiestyössä.
Tämän tutkimuksen päätulos oli, että suun terveydenhuollon henkilöstö koki työhyvinvointitekijät suurelta osin tärkeiksi. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi nousivat työhön vaikuttamisen mahdollisuus, kuulluksi tuleminen, työn parempi organisointi ja työn kuormittavuuden jakaminen. Palveluesimiesten mielestä henkilöstön työhyvinvointia voidaan edistää kehityskeskusteluilla, kokouksilla ja työyhteisön kehittämispäivässä sekä kannustamalla henkilöstöä koulutukseen, työn kierron oma-aloitteiseen suunnitteluun ja työvuorojen keskinäiseen sopimiseen. Tämä tutkimus tuotti suun terveydenhuollon henkilöstön työhyvinvoinnin edistämisen toimintamallin.
Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suun terveydenhuollon henkilöstön työhyvinvointia ja sen nykytilaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työelämälähtöinen työhyvinvoinnin toimintamalli lähiesimiestyöhön.
Tutkimukseen osallistuivat Oulun kaupungin suun terveydenhuollon henkilöstö (n=80) ja palveluesimiehet (n=7). Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista - ja kvalitatiivista menetelmää. Henkilöstökysely toteutettiin sähköisesti ZEF - kyselynä ja tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS Statistics 17.0 – ohjelman avulla. Henkilöstökyselyn avoimien kysymysten ja Learning Cafe- menetelmällä palveluesimiehiltä kerätty laadullinen aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Henkilöstöltä ja palveluesimiehiltä saadun aineiston sekä aikaisempien tutkimusten pohjalta tuotettiin suun terveydenhuollon henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseen toimintamalli. Tämän opinnäytetyön tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä henkilöstön työhyvinvointia edistävässä lähiesimiestyössä.
Tämän tutkimuksen päätulos oli, että suun terveydenhuollon henkilöstö koki työhyvinvointitekijät suurelta osin tärkeiksi. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi nousivat työhön vaikuttamisen mahdollisuus, kuulluksi tuleminen, työn parempi organisointi ja työn kuormittavuuden jakaminen. Palveluesimiesten mielestä henkilöstön työhyvinvointia voidaan edistää kehityskeskusteluilla, kokouksilla ja työyhteisön kehittämispäivässä sekä kannustamalla henkilöstöä koulutukseen, työn kierron oma-aloitteiseen suunnitteluun ja työvuorojen keskinäiseen sopimiseen. Tämä tutkimus tuotti suun terveydenhuollon henkilöstön työhyvinvoinnin edistämisen toimintamallin.