Katusuolan käytön mahdollisuudet Oulun talvikunnossapidossa
Kouhia, Tomi (2019)
Kouhia, Tomi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027703
Tiivistelmä
Katusuolan vaikutuksesta liukkaudentorjunnassa on usein jakautuneita mielipiteitä. Suolausta käytetään paljon Oulun talvikunnossapidossa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Oulun kaupungin talvihoitomenetelmiä sekä suolan vaikutusta Oulun katuverkolle. Työssä tutkitaan, onko suolauksen käyttö talviolosuhteissa kustannustehokasta ja selvitetään, onko kannattavaa aloittaa kaikkien Oulun pääväylien suolaaminen.
Tutkittavana oli kuusi eri tieosuutta, joissa kahdessa talvihoitomenetelmänä käytettiin suolausta ja neljässä aurausta ja pinnan karhennusta. Tutkimuksen tiedot olivat Oulun Infralta vuoden 2017 marraskuusta vuoden 2019 maaliskuuhun ja YIT:n osalta talvikaudelta 2018–2019.
Hiilineutraali Oulu on tulevaisuudessa tavoitteena, minkä vuoksi työssä tutkittiin talvikunnossapidon hiilidioksidipäästöjä sekä vertailtiin toimenpiteiden päästömääriä. Hiilidioksidipäästöjen vaikutusta tulevaisuudessa sekä nykyisten talvikunnossapidon päästöjä työssä tutkittiin Ilmatieteenlaitokselta saatujen laskentamallien sekä tulevaisuuden ennusteiden avulla.
Tutkimuksen perusteella kustannustehokkuus paranisi ja hiilidioksidipäästöt pienenisivät, jos katusuolaus otettaisiin Oulun Infralla kaistasuolauksena käyttöön talvikunnossapitomenetelmänä. Katusuolan ansiosta polanteenpoiston tarve on tutkittavilla katualueilla huomattavasti pienempi kuin ei suolatuilla katuosuuksilla, mikä johtaa rahan ja ilmaston säästymiseen talvikunnossapidossa. Työssä todettiin, että hiilidioksidipäästöt saataisiin huomattavasti laskemaan, jos polanteenpoisto saataisiin vähennettyä suolaamalla. Tutkimuksessa ei kuitenkaan saatu kaikkia mahdollisia kustannusvertailuja tehtyä urakkasopimusten salassapitosopimusten vuoksi, millä voi olla vaikutusta loppuratkaisuun.
Tutkittavana oli kuusi eri tieosuutta, joissa kahdessa talvihoitomenetelmänä käytettiin suolausta ja neljässä aurausta ja pinnan karhennusta. Tutkimuksen tiedot olivat Oulun Infralta vuoden 2017 marraskuusta vuoden 2019 maaliskuuhun ja YIT:n osalta talvikaudelta 2018–2019.
Hiilineutraali Oulu on tulevaisuudessa tavoitteena, minkä vuoksi työssä tutkittiin talvikunnossapidon hiilidioksidipäästöjä sekä vertailtiin toimenpiteiden päästömääriä. Hiilidioksidipäästöjen vaikutusta tulevaisuudessa sekä nykyisten talvikunnossapidon päästöjä työssä tutkittiin Ilmatieteenlaitokselta saatujen laskentamallien sekä tulevaisuuden ennusteiden avulla.
Tutkimuksen perusteella kustannustehokkuus paranisi ja hiilidioksidipäästöt pienenisivät, jos katusuolaus otettaisiin Oulun Infralla kaistasuolauksena käyttöön talvikunnossapitomenetelmänä. Katusuolan ansiosta polanteenpoiston tarve on tutkittavilla katualueilla huomattavasti pienempi kuin ei suolatuilla katuosuuksilla, mikä johtaa rahan ja ilmaston säästymiseen talvikunnossapidossa. Työssä todettiin, että hiilidioksidipäästöt saataisiin huomattavasti laskemaan, jos polanteenpoisto saataisiin vähennettyä suolaamalla. Tutkimuksessa ei kuitenkaan saatu kaikkia mahdollisia kustannusvertailuja tehtyä urakkasopimusten salassapitosopimusten vuoksi, millä voi olla vaikutusta loppuratkaisuun.