Draamapeli kansalaiseksi kasvamisen välineenä vahingontekojen estämisessä
Sajaniemi, Asta (2011)
Sajaniemi, Asta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104053902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104053902
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Yhteinen kaupunkimme vaarassa –draamapeliä kansalaiskasvatuksen välineenä ja kehittämistehtävänä on kehittää pelistä nuoria kiinnostava oppimiskokonaisuus, jolla on vaikutusta vahingontekoihin. Työn tilaaja on Nuorten Palvelu ry, joka on valtakunnallinen nuorisokasvatusjärjestö. Nuorten Palvelun keskustoimisto on Kuopiossa. Työ nivoutuu Archipelago – yhteispelillä vaikutetaan –hankkeeseen. Hankkeessa lisääntyneisiin vahingontekoihin haluttiin vaikuttaa ja löytää sosiaalipedagoginen menetelmä, jolla on vaikutusta kansalaiseksi kasvamisessa. Vahingontekoja lähestytään kansalaisuuden kautta. Kansalaisuus on kaksijakoista, vastuu omista teoista ja oikeus vaikuttaa asioihin kulkevat käsi kädessä.
Kouluterveystutkimuksen ja omien havaintojen perusteella nuorten tekemät vahingonteot ovat lisääntyneet. Opinnäytetyössä testaan vuonna 2000 tehtyä Yhteinen kaupunkimme vaarassa –draamapeliä ja kehitän testiryhmän palautteen pohjalta sitä toiminnallisempaan suuntaan. Testiryhmänä toimi yksi Kallaveden koulun seitsemäs luokka. Palautekysely tehtiin internet-kyselynä käyttäen hyväksi koulun peda.net-sivustoa. Pelin päivittäminen Kuopion oloihin kuului myös opinnäytetyöhön.
Peli on yhteistoiminnallinen ja draamallinen kokonaisuus, joka tuottaa nuorilta tietoa alueen kehittämistarpeista. Osallistujille tavoitteena on ymmärtää kunnallisdemokratiaa ja vahingontekojen merkitystä, kasvaa ihmisenä ja toimia yhdessä.
Yhteinen kaupunkimme vaarassa –draamapeli on valmis toimintakokonaisuus. Se toimii parhaiten nuorisotyön ja koulun yhteistyössä toteuttamana koulutyön sisällä. Testiryhmän mukaan peli on yhteistoiminnallinen ja se auttaa ymmärtämään kaupungin rahankulkua ja yksilön vastuuta omista teoistaan.
Kouluterveystutkimuksen ja omien havaintojen perusteella nuorten tekemät vahingonteot ovat lisääntyneet. Opinnäytetyössä testaan vuonna 2000 tehtyä Yhteinen kaupunkimme vaarassa –draamapeliä ja kehitän testiryhmän palautteen pohjalta sitä toiminnallisempaan suuntaan. Testiryhmänä toimi yksi Kallaveden koulun seitsemäs luokka. Palautekysely tehtiin internet-kyselynä käyttäen hyväksi koulun peda.net-sivustoa. Pelin päivittäminen Kuopion oloihin kuului myös opinnäytetyöhön.
Peli on yhteistoiminnallinen ja draamallinen kokonaisuus, joka tuottaa nuorilta tietoa alueen kehittämistarpeista. Osallistujille tavoitteena on ymmärtää kunnallisdemokratiaa ja vahingontekojen merkitystä, kasvaa ihmisenä ja toimia yhdessä.
Yhteinen kaupunkimme vaarassa –draamapeli on valmis toimintakokonaisuus. Se toimii parhaiten nuorisotyön ja koulun yhteistyössä toteuttamana koulutyön sisällä. Testiryhmän mukaan peli on yhteistoiminnallinen ja se auttaa ymmärtämään kaupungin rahankulkua ja yksilön vastuuta omista teoistaan.