Asiakastyytyväisyys ja kehitys : Case: Kuopion kesäkauden avajaiset 2019
Toivanen, Tiina; Kurikka, Heini (2019)
Toivanen, Tiina
Kurikka, Heini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927671
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Kuopion Kesäkauden avajaisten asiakastyytyväisyyttä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Kuopion Kaupunkikeskustan Kehittämisyhdistys ry, joka vastaa Kuopion torin ja keskusta-alueen kehittämisestä ja useiden toritapahtumien järjestämisestä. Teoriaosuudessa käsiteltiin tapahtumia, tapahtumamatkailua, niiden järjestämistä sekä kehittämistä ja markkinatapahtumien historiaa. Lisäksi kuvattiin asiakastyytyväisyyttä, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakastyytyväisyyden mittaamista.
Työn tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä Kuopion Kesäkauden avajaisissa 2019 käyneille kävijöille tapahtuman Facebook-sivulla 25.5.-3.6.2019. Tutkimuksen kysymykset saimme toimeksiantajalta edellisen kyselyn pohjalta sekä lisäsimme uusia kysymyksiä koskien ensimmäistä kertaa olevia tapahtumaosioita. Kysymysten avulla selvitettiin avajaisissa käyneiden tyytyväisyyttä tapahtuman eri osioihin sekä markkinointiin liittyen.
Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä on kuinka tyytyväisiä kävijät ovat tapahtumaan ja miten sitä voisi kehittää kävijöiltä tulleiden palautteiden perusteella. Tutkimuksen perusteella kävijät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ja erittäin tyytyväisiä tapahtumaan ja sen eri osa-alueisiin sekä markkinointiin. Kyselyn perusteella parantamisen varaa olisi tapahtumaosioiden opasteissa paikan päällä sekä aikataulun mainonnassa. Tapahtuman monipuolisuus sekä StreetKuopio -katuruokatapahtuma saivat erityisesti positiivista palautetta. Tutkimustuloksia voi hyödyntää tulevaisuudessa tapahtumaa järjestäessä ja näin saadaan tapahtumasta entistä asiakaslähtöisempi.
Työn tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä Kuopion Kesäkauden avajaisissa 2019 käyneille kävijöille tapahtuman Facebook-sivulla 25.5.-3.6.2019. Tutkimuksen kysymykset saimme toimeksiantajalta edellisen kyselyn pohjalta sekä lisäsimme uusia kysymyksiä koskien ensimmäistä kertaa olevia tapahtumaosioita. Kysymysten avulla selvitettiin avajaisissa käyneiden tyytyväisyyttä tapahtuman eri osioihin sekä markkinointiin liittyen.
Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä on kuinka tyytyväisiä kävijät ovat tapahtumaan ja miten sitä voisi kehittää kävijöiltä tulleiden palautteiden perusteella. Tutkimuksen perusteella kävijät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ja erittäin tyytyväisiä tapahtumaan ja sen eri osa-alueisiin sekä markkinointiin. Kyselyn perusteella parantamisen varaa olisi tapahtumaosioiden opasteissa paikan päällä sekä aikataulun mainonnassa. Tapahtuman monipuolisuus sekä StreetKuopio -katuruokatapahtuma saivat erityisesti positiivista palautetta. Tutkimustuloksia voi hyödyntää tulevaisuudessa tapahtumaa järjestäessä ja näin saadaan tapahtumasta entistä asiakaslähtöisempi.