Yhteistyötahojen kokemukset yhden ensihoitajan yksiköstä ja sen jatkokehittäminen
Joensuu, Matias (2019)
Joensuu, Matias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001051039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001051039
Tiivistelmä
Ensihoidon tehtävämäärät ja päivystyksien potilasmäärät ovat viime vuosina olleet nousussa. Näihin ongelmiin on herätty ja ensihoitopalveluita on aloitettu aktiivisestikehittämään ja uusia toimintamalleja on luotu. Sosiaali- ja terveysministeriö on vuonna2017 antanut asetuksen (585/2017), jonka myötä yksi hoitotason ensihoitaja voi muodostaaensihoitopalvelun yksikön ja näin ollen Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri on vuoden 2018alusta aloittanut yhden ensihoitajan yksikön toiminnan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Seinäjoen kaupungin kotihoidon työntekijöidenkokemuksia yhden ensihoitajan yksiköstä. Tavoitteena oli löytää vastausten avullamahdollisia kehittämistarpeita ja -kohteita yksikön toimintaan liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköiselläkyselylomakkeella Seinäjoen kaupungin kotihoitajilta. Kyselyyn vastasi yhteensä 9kotihoitajaa. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Vastaajien mielestä yhden ensihoitajan yksikkö on koettu hyödyllisenä lisänä osana potilaanhoitoketjua. Kyselystä kävi ilmi, että kotihoitajat olivat saaneet apua yhden ensihoitajanyksiköltä epäselvissä tilanteissa, joissa he eivät tienneet lähettäisivätkö asiakkaan taksillapäivystykseen vai soittaisivatko hätänumeroon. Kotihoitajien mielestä asiakkaiden kotonapärjääminen oli aavistuksen lisääntynyt, mutta suurin osa vastaajista oli kokenut asiakkaankuitenkin päivien sisällä tarvinneen päivystyshoitoa sairaalassa.
Tulosten perusteella esitettiin kehitysideoita ja -tarpeita. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirivoi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia yhden ensihoitajan yksikön kehittämiseen. Tuloksistaon hyötyä, mikäli tulevaisuudessa aiotaan harkita toisen yksikön perustamista Etelä-Pohjanmaan alueelle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Seinäjoen kaupungin kotihoidon työntekijöidenkokemuksia yhden ensihoitajan yksiköstä. Tavoitteena oli löytää vastausten avullamahdollisia kehittämistarpeita ja -kohteita yksikön toimintaan liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköiselläkyselylomakkeella Seinäjoen kaupungin kotihoitajilta. Kyselyyn vastasi yhteensä 9kotihoitajaa. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Vastaajien mielestä yhden ensihoitajan yksikkö on koettu hyödyllisenä lisänä osana potilaanhoitoketjua. Kyselystä kävi ilmi, että kotihoitajat olivat saaneet apua yhden ensihoitajanyksiköltä epäselvissä tilanteissa, joissa he eivät tienneet lähettäisivätkö asiakkaan taksillapäivystykseen vai soittaisivatko hätänumeroon. Kotihoitajien mielestä asiakkaiden kotonapärjääminen oli aavistuksen lisääntynyt, mutta suurin osa vastaajista oli kokenut asiakkaankuitenkin päivien sisällä tarvinneen päivystyshoitoa sairaalassa.
Tulosten perusteella esitettiin kehitysideoita ja -tarpeita. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirivoi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia yhden ensihoitajan yksikön kehittämiseen. Tuloksistaon hyötyä, mikäli tulevaisuudessa aiotaan harkita toisen yksikön perustamista Etelä-Pohjanmaan alueelle.