Potilaan systemaattinen tutkiminen: Verkkotesti sairaanhoitajaopiskelijoille
Ahola, Inka; Korkeakangas, Laura (2019)
Ahola, Inka
Korkeakangas, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001071056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001071056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda laadukas verkkotesti potilaan systemaattisesta tutkimisesta ABCDE-menetelmällä. Opinnäytetyön idea syntyi Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampuksen opettajien tarpeesta saada Potilasturvallisen sairaanhoitotyön perusosaamisen kurssille verkkotesti tukemaan kurssin sisällön hallintaa. Testin avulla varmistutaan opiskelijoiden osaamisesta liittyen potilaan systemaattiseen tutkimiseen ABCDE-protokollan mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina, joka koostui tuotoksesta ja kirjallisesta osuudesta. Tuotoksena syntyi monipuolinen oppimista tukeva verkkotesti Moodle-alustalle. Verkkotesti auttaa opiskelijoita sisäistämään potilaan systemaattiseen tutkimiseen liittyvän teorian ja menetelmät, jotta heillä olisi paremmat valmiudet osallistua kurssin päättäville simulaatiotunneille. Laadukas verkkotesti luotiin keräämällä kattava tietoperusta potilaan systemaattisesta tutkimisesta ja perehtymällä laadukkaan verkko-oppimateriaalin kriteereihin.
Opinnäytetyömme laajempana tavoitteena on lisätä potilasturvallisuutta tulevien sairaanhoitajien osaamista vahvistamalla. Potilaan systemaattinen tutkiminen turvaa potilaan saamaa hoitoa. Varhaisella tunnistamisella ja puuttumisella ehkäistään kiireettömän potilaan tilan muuttumista hätätilapotilaaksi. Systemaattisen tutkimisen apuvälineiksi on kehitetty erilaisia menetelmiä ja tarkistuslistoja, joita tässä raportissa on aukaistu.
Kehittämäämme tuotetta testattiin loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoilla. Verkkotesti vaikutti heidän mielestään tarkoituksenmukaiselta ja sisältö ajankohtaiselta. Opinnäytetyön kohderyhmä, ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat, suorittivat testin osana kurssiaan. Pyysimme palautetta kyselylomakkeen avulla. Palautteiden perusteella testi koettiin oppimista tukevaksi ja onnistuneeksi apuvälineeksi opiskelijan tietotason arviointiin. Verkkotestin suorittaminen hyväksytysti tuki simulaatiotunteja ja testiä tullaan käyttämään myös jatkossa opiskelijoiden oppimisen tukena.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina, joka koostui tuotoksesta ja kirjallisesta osuudesta. Tuotoksena syntyi monipuolinen oppimista tukeva verkkotesti Moodle-alustalle. Verkkotesti auttaa opiskelijoita sisäistämään potilaan systemaattiseen tutkimiseen liittyvän teorian ja menetelmät, jotta heillä olisi paremmat valmiudet osallistua kurssin päättäville simulaatiotunneille. Laadukas verkkotesti luotiin keräämällä kattava tietoperusta potilaan systemaattisesta tutkimisesta ja perehtymällä laadukkaan verkko-oppimateriaalin kriteereihin.
Opinnäytetyömme laajempana tavoitteena on lisätä potilasturvallisuutta tulevien sairaanhoitajien osaamista vahvistamalla. Potilaan systemaattinen tutkiminen turvaa potilaan saamaa hoitoa. Varhaisella tunnistamisella ja puuttumisella ehkäistään kiireettömän potilaan tilan muuttumista hätätilapotilaaksi. Systemaattisen tutkimisen apuvälineiksi on kehitetty erilaisia menetelmiä ja tarkistuslistoja, joita tässä raportissa on aukaistu.
Kehittämäämme tuotetta testattiin loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoilla. Verkkotesti vaikutti heidän mielestään tarkoituksenmukaiselta ja sisältö ajankohtaiselta. Opinnäytetyön kohderyhmä, ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat, suorittivat testin osana kurssiaan. Pyysimme palautetta kyselylomakkeen avulla. Palautteiden perusteella testi koettiin oppimista tukevaksi ja onnistuneeksi apuvälineeksi opiskelijan tietotason arviointiin. Verkkotestin suorittaminen hyväksytysti tuki simulaatiotunteja ja testiä tullaan käyttämään myös jatkossa opiskelijoiden oppimisen tukena.