Henkilöstön työhyvinvointiin eniten vaikuttavat tekijät : Case Tiimi X
Rajaniemi, Sini (2020)
Rajaniemi, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001081111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001081111
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät vaikuttavat henkilöstön työhyvinvointiin ja millä tekijöillä on suurin vaikutus. Lisäksi selvitetään onko henkilöstöllä keinoja joilla työhyvinvointia voidaan parantaa. Tutkimus tehtiin finanssialan yrityksessä kymmenen hengen tiimille, jossa oli havaittu yrityksen oman työtyytyväisyyskyselyn mukaan tyytymättömyyttä. Tutkimus tehdään ainoastaan tiimin työntekijöille.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yleisesti työhyvinvointia, työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä työhyvinvoinnin mittaamista ja arviointia. Tutkimus on toteutettu käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus on tehty käyttäen sähköistä kyselylomaketta, jossa on sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä laajempien vastausten saamiseksi. Kyselylomake oli vastaamista varten auki reilun viikon ajan, että mahdollisimman moni ehti vastata kyselyyn. Sähköiseen kyselylomakkeeseen kävi vastaamassa kahdeksan tiimin jäsentä.
Tutkimuksessa selvisi, että tiimin jäsenet pitivät työhyvinvoinnin kannalta tärkeimpinä tekijöinä hyvää yhteishenkeä sekä esimiehen toimintaa. Yhteishenkeä oli lähdetty jo kehittämään entisestään tiimin yhteisillä hetkillä ja ne koettiin erittäin tärkeiksi. Tiimin jäsenet toivoivat avoimempaa viestintää ja vuorovaikutusta johdon suunnalta. Avoimemman vuorovaikutuksen koettiin parantavan työhyvinvointia. Organisaatiossa tehdään neljä kertaa vuodessa työtyytyväisyyskysely, jonka avulla työhyvinvoinnin kehittymistä voidaan jatkossa seurata.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yleisesti työhyvinvointia, työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä työhyvinvoinnin mittaamista ja arviointia. Tutkimus on toteutettu käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus on tehty käyttäen sähköistä kyselylomaketta, jossa on sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä laajempien vastausten saamiseksi. Kyselylomake oli vastaamista varten auki reilun viikon ajan, että mahdollisimman moni ehti vastata kyselyyn. Sähköiseen kyselylomakkeeseen kävi vastaamassa kahdeksan tiimin jäsentä.
Tutkimuksessa selvisi, että tiimin jäsenet pitivät työhyvinvoinnin kannalta tärkeimpinä tekijöinä hyvää yhteishenkeä sekä esimiehen toimintaa. Yhteishenkeä oli lähdetty jo kehittämään entisestään tiimin yhteisillä hetkillä ja ne koettiin erittäin tärkeiksi. Tiimin jäsenet toivoivat avoimempaa viestintää ja vuorovaikutusta johdon suunnalta. Avoimemman vuorovaikutuksen koettiin parantavan työhyvinvointia. Organisaatiossa tehdään neljä kertaa vuodessa työtyytyväisyyskysely, jonka avulla työhyvinvoinnin kehittymistä voidaan jatkossa seurata.