Seksuaaliterveyden edistäminen: Menetelmät ehkäistä nuorten seksuaalista häirintää
Turja, Riikka (2019)
Turja, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091139
Tiivistelmä
Seksuaaliterveys on kokonaisvaltainen hyvinvoinnin tila, johon kuuluvat fyysinen, psyykkinen, emotionaalinen ja sosiaalinen osa-alue. Seksuaalinen häirintä on ei-toivottua seksuaalisävytteistä huomiota, jolla tarkoituksella pyritään loukkaamaan toista osapuolta. Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) kouluterveyskyselyn (2019) mukaan joka neljännes yläkoulun ja ammattikoulun nuorista on kokenut seksuaalista häirintää viimeisen vuoden aikana.
Lainsäädäntö edellyttää seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyä ja häirintään puuttumista. Tasa-arvolaki (1986/609) kieltää kouluissa tapahtuvan seksuaalisen häirinnän. Perustuslaissa määritellään jokaisen oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Perusopetuslain (1998/628) mukaan opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
”Edistä, ehkäise, vaikuta -Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelman 2014-2020” tarkoituksena on edistää koko väestön seksuaaliterveyttä tarjoamalla asiakaslähtöisiä, tasavertaisia ja yhdenmukaisia palveluita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää menetelmiä nuorten seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyyn. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusta eteni tutkimuskysymyksestä aineistonhakuun, aineiston analyysiin ja tutkimustulosten tarkasteluun ja johtopäätöksiin.
Saatujen tutkimustulosten mukaan seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyyn vaikuttavia tekijöitä olivat lainsäädäntö, seksuaalikasvatus, perhe, terveydenhuollon ammattilaiset, koulu ja ystävyyssuhteet. Useassa tutkimuksessa korostuivat lainsäädännön ja seksuaalikasvatuksen merkitys.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä nuorten seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyyn. Tulevaisuudessa tutkimus mahdollistaa pohjan jatkotutkimuksille, kuten tarkem-paan selvittelyyn kiusaamisen ja seksuaalisen häirinnän välillä.
Lainsäädäntö edellyttää seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyä ja häirintään puuttumista. Tasa-arvolaki (1986/609) kieltää kouluissa tapahtuvan seksuaalisen häirinnän. Perustuslaissa määritellään jokaisen oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Perusopetuslain (1998/628) mukaan opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
”Edistä, ehkäise, vaikuta -Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelman 2014-2020” tarkoituksena on edistää koko väestön seksuaaliterveyttä tarjoamalla asiakaslähtöisiä, tasavertaisia ja yhdenmukaisia palveluita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää menetelmiä nuorten seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyyn. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusta eteni tutkimuskysymyksestä aineistonhakuun, aineiston analyysiin ja tutkimustulosten tarkasteluun ja johtopäätöksiin.
Saatujen tutkimustulosten mukaan seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyyn vaikuttavia tekijöitä olivat lainsäädäntö, seksuaalikasvatus, perhe, terveydenhuollon ammattilaiset, koulu ja ystävyyssuhteet. Useassa tutkimuksessa korostuivat lainsäädännön ja seksuaalikasvatuksen merkitys.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä nuorten seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyyn. Tulevaisuudessa tutkimus mahdollistaa pohjan jatkotutkimuksille, kuten tarkem-paan selvittelyyn kiusaamisen ja seksuaalisen häirinnän välillä.