Millainen on hyvä viestintäsuunnitelma : Keskustan Pohjois-Pohjanmaan piirin viestintäsuunnitelma eduskuntavaaleissa 2019
Sipilä, Timo (2019)
Sipilä, Timo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091159
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö vastaa kysymykseen ”millainen on hyvä viestintäsuunnitelma?” Työn tilaaja on Pohjois-Pohjanmaan Keskusta ry. Opinnäytetyön pohjalta laadittu viestintäsuunnitelma eduskuntavaaleihin 2019 jää tilaajalle vapaasti muokattavaksi ja täydennettäväksi tulevia kampanjoita varten. Tilaajalle tehty viestintäsuunnitelma on osin luottamuksellinen, joten opinnäytetyön liitteenä on viestintäsuunnitelman pohja ja julkiset osat, joiden perusteella suunnitelma voidaan täyttää. Monet tässä opinnäytetyössä lainaamani ajatukset tulevat kaupallisen tuotteen tai palvelun markkinoinnin saralta ja niissä on vahvasti mukana taloudellinen näkökulma, mutta samat lainalaisuudet ovat siirrettävissä myös poliittisen tai muun ei-kaupallisen agendan viestintään.
Hyvä viestintäsuunnitelma on johdettu organisaation toimintastrategiasta, visiosta ja arvoista – ne ohjaavat myös viestintää. Arvojen ja vision pohjalta on löydettävissä mitattavat tavoitteet, joita organisaatio tavoittelee viestinnällään. Viestintä on kiinteä osa muuta johtamista ja strategiaa – se on koko henkilöstön asia. Hyvä viestintäsuunnitelma piirtää tilannekuvan, asettaa viestinnän tavoitteet, määrittelee strategian tavoitteisiin pääsemiseksi, erittelee tarkemmat taktiikat strategian toteuttamiseksi, jakaa toimet ja vastuut sekä asettaa viestinnän seurattavat mittarit. Viestintäympäristö muuttuu koko ajan, joten myös viestintäsuunnitelma vaatii jatkuvaa päivittämistä ja tarkastelua.
Opinnäytetyö on laadittu mahdollisimman tuoretta ammattikirjallisuutta, keskusteluja ja internet-lähteitä apuna käyttäen. Lähdekritiikki perustuu lähteiden jatkuvaan toisiinsa vertailuun siten, että opinnäytetyössä käytetyt lähteet tukevat ja täydentävät toinen toisiaan muodostaen johdonmukaisen kokonaisuuden. Työssä on hyödynnetty myös politiikan journalismin ja politiikan viestinnän tutkimuksia. Työn käytännön esimerkit ovat poliittisen viestinnän ympäriltä. Työ on suunnattu yhtä lailla voittoa tavoittelevien, kuin myös voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden viestinnästä vastaaville henkilöille ja kaikille viestinnän suunnittelusta kiinnostuneille. This thesis answers the question “what is a good communication plan?” The work is commissioned by the Northern Ostrobothnia District of the Centre Party of Finland. The communication plan for the parliamentary elections 2019, which is based on the thesis, will be freely editable for the subscriber for future campaigns. The content of the communication plan prepared for the subscriber is partly confidential, so only the basis of the communication plan and the public parts that can be used to complete the plan are attached to this thesis. Many of the ideas I quote in this thesis comes from the marketing of a commercial product or service and have a strong economic perspective, but the same principles can be applied to the communication of a political or other non-commercial agenda.
A good communication plan is derived from the organisation's strategy, vision and values – they also guide communication. Based on values and vision, you can find measurable goals that your organization pursues through its communications. Communication is an integral part of other management and strategy – it is a matter of the entire staff. A good communications plan draws a situation analysis, sets communication goals, defines a strategy to achieve the goals, outlines more detailed tactics for implementing the strategy, allocates actions and responsibilities, and sets the communication metrics to control. The communication environment is changing all the time, so the communication plan also requires constant updating and review.
The thesis is based on the most updated professional literature, discussions and internet sources. Source criticism is based on the constant comparison of sources so that the sources used in the thesis support and complement each other to form a coherent work. Studies of political journalism and political communication have also been utilized in this work. Practical examples of this work are around political communication. The work is aimed at communications managers of both for-profit and non-profit organizations, and anyone interested in communications planning.
Hyvä viestintäsuunnitelma on johdettu organisaation toimintastrategiasta, visiosta ja arvoista – ne ohjaavat myös viestintää. Arvojen ja vision pohjalta on löydettävissä mitattavat tavoitteet, joita organisaatio tavoittelee viestinnällään. Viestintä on kiinteä osa muuta johtamista ja strategiaa – se on koko henkilöstön asia. Hyvä viestintäsuunnitelma piirtää tilannekuvan, asettaa viestinnän tavoitteet, määrittelee strategian tavoitteisiin pääsemiseksi, erittelee tarkemmat taktiikat strategian toteuttamiseksi, jakaa toimet ja vastuut sekä asettaa viestinnän seurattavat mittarit. Viestintäympäristö muuttuu koko ajan, joten myös viestintäsuunnitelma vaatii jatkuvaa päivittämistä ja tarkastelua.
Opinnäytetyö on laadittu mahdollisimman tuoretta ammattikirjallisuutta, keskusteluja ja internet-lähteitä apuna käyttäen. Lähdekritiikki perustuu lähteiden jatkuvaan toisiinsa vertailuun siten, että opinnäytetyössä käytetyt lähteet tukevat ja täydentävät toinen toisiaan muodostaen johdonmukaisen kokonaisuuden. Työssä on hyödynnetty myös politiikan journalismin ja politiikan viestinnän tutkimuksia. Työn käytännön esimerkit ovat poliittisen viestinnän ympäriltä. Työ on suunnattu yhtä lailla voittoa tavoittelevien, kuin myös voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden viestinnästä vastaaville henkilöille ja kaikille viestinnän suunnittelusta kiinnostuneille.
A good communication plan is derived from the organisation's strategy, vision and values – they also guide communication. Based on values and vision, you can find measurable goals that your organization pursues through its communications. Communication is an integral part of other management and strategy – it is a matter of the entire staff. A good communications plan draws a situation analysis, sets communication goals, defines a strategy to achieve the goals, outlines more detailed tactics for implementing the strategy, allocates actions and responsibilities, and sets the communication metrics to control. The communication environment is changing all the time, so the communication plan also requires constant updating and review.
The thesis is based on the most updated professional literature, discussions and internet sources. Source criticism is based on the constant comparison of sources so that the sources used in the thesis support and complement each other to form a coherent work. Studies of political journalism and political communication have also been utilized in this work. Practical examples of this work are around political communication. The work is aimed at communications managers of both for-profit and non-profit organizations, and anyone interested in communications planning.