"Se on ihan totta, että lapsen hyvinvoinnin perustan yksi keskeisin tekijä on lapsen perhe” : Lukumummien kokemuksia lukutuokioilla käyvien oppilaiden hyvinvoinnista
Vähäsöyrinki, Riitta (2019)
Vähäsöyrinki, Riitta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla lukumummien kokemuksia lukutuokioilla käyvien oppilaiden hyvinvoinnista. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa kokemustietoa, jota työn tilaaja voi hyödyntää vapaaehtoisten koulutustarpeita suunnitellessa sekä koulutusmateriaalin työstämisen tukena. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kainuun Piiri ry. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla työn tilaaja voi tukea MLL: n vapaaehtoisten toimintaa ja sitä kautta lisätä lasten ja perheiden hyvinvointia. Kun lukumummit ja -vaarit saavat tietoa hyvinvoinnin eri osa-alueista, pystyvät he entistä paremmin tukemaan hyvinvointia ja tervettä kasvua yhteistyössä koulun kanssa.
Opinnäytetyön tietoperustassa olen perehtynyt hyvinvoinnin ja kouluhyvinvoinnin käsitteisiin sekä vapaaehtoistyöhön ja lukumummi ja -vaaritoimintaan, joka on yksi vapaaehtoistyömuoto koulussa. Tietoperustassa olen hyödyntänyt alan ammattikirjallisuutta, raportteja ja tutkimustuloksia.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto on kerätty ryhmämuotoisella teemahaastattelulla maaliskuussa 2018. Teemahaastattelujen teemat ovat nousseet hyvinvoinnin ja kouluhyvinvoinnin käsitteistä.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että ympäröivällä yhteisöllä, yhteiskunnallisilla tekijöillä sekä lapseen itseensä liittyvillä tekijöillä on merkitystä oppilaiden hyvinvointiin. Koti ja perhe sekä perheen hyvinvointi on keskeinen tekijä oppilaiden hyvinvoinnissa. Kouluyhteisön sosiaaliset suhteet niin kaverisuhteet kuin oppilas opettajasuhde sekä opettajan kannustava ja oppilaita arvostava puhetyyli koettiin merkityksellisiksi. Tuloksien mukaan suurimmalla osalla oppilaista hyvinvointi on positiivista. Luottamus ja kannustaminen kouluyhteisössä vahvistaa ja tukee oppilaiden oppimista ja sitä kautta oppilaiden hyvinvointia.
Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, millaisena lukutuokioilla käyvät oppilaat itse kokevat hyvinvointinsa. Mielenkiintoista olisi myös tutkia onko lukumummi ja -vaaritoiminnalla ollut merkitystä oppilaiden hyvinvointiin koulun sosiaalityön näkökulmasta tarkasteltuna.
Opinnäytetyön tietoperustassa olen perehtynyt hyvinvoinnin ja kouluhyvinvoinnin käsitteisiin sekä vapaaehtoistyöhön ja lukumummi ja -vaaritoimintaan, joka on yksi vapaaehtoistyömuoto koulussa. Tietoperustassa olen hyödyntänyt alan ammattikirjallisuutta, raportteja ja tutkimustuloksia.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto on kerätty ryhmämuotoisella teemahaastattelulla maaliskuussa 2018. Teemahaastattelujen teemat ovat nousseet hyvinvoinnin ja kouluhyvinvoinnin käsitteistä.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että ympäröivällä yhteisöllä, yhteiskunnallisilla tekijöillä sekä lapseen itseensä liittyvillä tekijöillä on merkitystä oppilaiden hyvinvointiin. Koti ja perhe sekä perheen hyvinvointi on keskeinen tekijä oppilaiden hyvinvoinnissa. Kouluyhteisön sosiaaliset suhteet niin kaverisuhteet kuin oppilas opettajasuhde sekä opettajan kannustava ja oppilaita arvostava puhetyyli koettiin merkityksellisiksi. Tuloksien mukaan suurimmalla osalla oppilaista hyvinvointi on positiivista. Luottamus ja kannustaminen kouluyhteisössä vahvistaa ja tukee oppilaiden oppimista ja sitä kautta oppilaiden hyvinvointia.
Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, millaisena lukutuokioilla käyvät oppilaat itse kokevat hyvinvointinsa. Mielenkiintoista olisi myös tutkia onko lukumummi ja -vaaritoiminnalla ollut merkitystä oppilaiden hyvinvointiin koulun sosiaalityön näkökulmasta tarkasteltuna.