Laskentatoimen opetuksen kehittäminen
Rämö, Sanna (2010)
Rämö, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111010
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä on tehty Metropolia Ammattikorkeakoululle. Kehittämistehtävä käsittelee opetuksen sekä oppimisen teorian kautta Metropolia Ammattikorkeakoulussa toteutettavia johdon laskentatoimen erikoistumisopintoja. Työn viitekehystä säätelee liiketaloustiede, joka määrittää kehittämistehtävässä käsiteltävää laskentatoimen osuutta. Lisäksi oppilaitosten toimintaa säätelevät erilaiset lait ja asetukset, jotka osaltaan rajaavat työn puitteita.
Tämä tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tämän toimintatutkimuksen aikana tehtiin kyselytutkimus Metropolia Ammattikorkeakoulun erikoistumisopintojen opiskelijoille, haastateltiin tilitoimistoissa työskenteleviä laskentatoimen ammattilaisia sekä haastateltiin Metropolia Ammattikorkeakoulun laskentatoimen opintojen vastuuhenkilöitä ja lisäksi analysoitiin Etelä-Suomen alueella toimivien viiden yliopiston, neljän ammattikorkeakoulun, kolmen aikuiskoulutuskeskuksen ja kahden muun toimijan tarjoamia laskentatoimen pääaineopintoja. Tutkimuksessa opintotarjonta rajattiin koskemaan ainoastaan laskentatoimen opintokokonaisuuksien alla tarjottavaa opetusta.
Toimintatutkimuksen syklin aikana tehtyjen haastattelujen tuloksista havaitaan, että tilitoimistoissa työskentelevät laskentatoimen ammattilaiset toivovat ammattikorkeakoulusta valmistuvilta opiskelijoilta parempaa yrityksen laskentatoimen kokonaisuuksien hallintaa. Oppilaskyselyssä saatujen tulosten mukaan johdon laskentatoimen erikoistumisopintoihin osallistuvat opiskelijat toivoivat opetukseen lisättäväksi viestintää, tilinpäätöksen analysointia sekä IFRS-tilinpäätöksen osuutta. Edellä mainitun johdosta tutkija esitti oppilaitoksen laskentatoimen opetuksen vastuuhenkilöille lisättäväksi yksittäisiä laskentatoimen kursseja ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa suoritettaviin johdon laskentatoimen erikoistumisopintoihin. Tutkija ehdotti johdon laskentatoimen erikoistumisopintojen muutokset toteutettavaksi jakamalla yksittäiset asiakokonaisuudet, kuten IFRS-tilinpäätös ja tilinpäätöksen analysointi omille erillisille kursseille. Lisäksi tutkija ehdotti tietotekniikan kurssin siirtämistä opetustarjonnan alkuun, jolloin kurssilla opittua on mahdollisuus hyödyntää myöhemmillä laskentatoimen kursseilla.
Metropolia Ammattikorkeakoulun visio vuonna 2014 on olla Suomen arvostetuin ammattikorkeakoulu ja uudistumiskykyisin oppimisyhteisö. Tutkijan kehittämistehtävässä esittämillä muutoksilla oppilaitoksella on hyvä mahdollisuus toimia visionsa mukaisesti.
Tämä tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tämän toimintatutkimuksen aikana tehtiin kyselytutkimus Metropolia Ammattikorkeakoulun erikoistumisopintojen opiskelijoille, haastateltiin tilitoimistoissa työskenteleviä laskentatoimen ammattilaisia sekä haastateltiin Metropolia Ammattikorkeakoulun laskentatoimen opintojen vastuuhenkilöitä ja lisäksi analysoitiin Etelä-Suomen alueella toimivien viiden yliopiston, neljän ammattikorkeakoulun, kolmen aikuiskoulutuskeskuksen ja kahden muun toimijan tarjoamia laskentatoimen pääaineopintoja. Tutkimuksessa opintotarjonta rajattiin koskemaan ainoastaan laskentatoimen opintokokonaisuuksien alla tarjottavaa opetusta.
Toimintatutkimuksen syklin aikana tehtyjen haastattelujen tuloksista havaitaan, että tilitoimistoissa työskentelevät laskentatoimen ammattilaiset toivovat ammattikorkeakoulusta valmistuvilta opiskelijoilta parempaa yrityksen laskentatoimen kokonaisuuksien hallintaa. Oppilaskyselyssä saatujen tulosten mukaan johdon laskentatoimen erikoistumisopintoihin osallistuvat opiskelijat toivoivat opetukseen lisättäväksi viestintää, tilinpäätöksen analysointia sekä IFRS-tilinpäätöksen osuutta. Edellä mainitun johdosta tutkija esitti oppilaitoksen laskentatoimen opetuksen vastuuhenkilöille lisättäväksi yksittäisiä laskentatoimen kursseja ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa suoritettaviin johdon laskentatoimen erikoistumisopintoihin. Tutkija ehdotti johdon laskentatoimen erikoistumisopintojen muutokset toteutettavaksi jakamalla yksittäiset asiakokonaisuudet, kuten IFRS-tilinpäätös ja tilinpäätöksen analysointi omille erillisille kursseille. Lisäksi tutkija ehdotti tietotekniikan kurssin siirtämistä opetustarjonnan alkuun, jolloin kurssilla opittua on mahdollisuus hyödyntää myöhemmillä laskentatoimen kursseilla.
Metropolia Ammattikorkeakoulun visio vuonna 2014 on olla Suomen arvostetuin ammattikorkeakoulu ja uudistumiskykyisin oppimisyhteisö. Tutkijan kehittämistehtävässä esittämillä muutoksilla oppilaitoksella on hyvä mahdollisuus toimia visionsa mukaisesti.