Yläkouluikäisten nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kouluyhteisössä - toiminnallinen opinnäytetyö
Laivamaa, Lauri; Pirnes, Riikka; Klasila, Jemiina; Mikkonen, Mari (2019)
Laivamaa, Lauri
Pirnes, Riikka
Klasila, Jemiina
Mikkonen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001171356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001171356
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata toiminnallisen opinnäytetyön prosessia (suunnittelu, toteutus ja arviointi). Kempeleen kirkonkylän yhtenäiskoulu oli suunnitellut järjestävänsä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvän tapahtuman koululla. Opinnäytetyö toteutettiin toimintapäivänä yhteistyössä heidän kanssaan.
Tavoitteena oli luoda nuorille mielenkiintoinen, innostava ja informoiva toimintapäivä seksuaalisuuteen, seksuaaliseen monimuotoisuuteen ja seksuaaliseen kehittymiseen liittyen. Lisäksi tavoitteena oli saada nuoret osallistumaan aktiivisesti erilaisten toiminnallisuuksien avulla.
Tavoitteisiin pääsemiseksi alkuperäinen opinnäytetyöryhmä jaettiin kahtia, jolloin molempien ryhmien vastuulle tuli kaksi toimintapistettä. Rastien asiantuntijoilta eli kirjallisuuskatsausryhmiltä saimme tietoa seksuaalisesta suuntautumisesta, seksuaalisesta häirinnästä, sukupuoleen liittyvistä asioista sekä seksuaalisuuden portaista. Muut lähteet on kerätty yhdessä projektin toisen toiminnallisen ryhmän kanssa. Oman ryhmämme on vielä syventänyt tietoa rastiemme sisältöön liittyen.
Toimintapäivä oli onnistunut saamamme palautteen perusteella. Oppilaat oppivat uusia asioista, joskin osa oli heille entuudestaan tuttua. Opettajien mielestä päivä oli selkeä ja sisältö tuki hyvin nuorten kasvua ja kehitystä. Myös asiantuntijoiden mielestä päivä oli opettavainen ja hyvin onnistunut. Pääsääntöisesti nuoret olivat aktiivisia ja osallistuivat hyvin järjestämäämme toimintaan ja vastasivat esitettyihin kysymyksiin.
Toimintapäivän tuloksia ja kokemuksia voi myöhemmin hyödyntää esimerkiksi jokin toinen koulu, joka haluaa järjestää nuorille terveyttä ja hyvinvointia lisäävän päivän. Projektia voidaan myös viedä pidemmälle jatkokehittämällä esimerkiksi vanhempainilta, joka lisää myös vanhempien tietoa seksuaalisuuteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Palautteen perusteella järjestämämme toimintapäivän kaltaisia osallistavia tapahtumia on tulevaisuudessakin hyödyllistä järjestää nuorille.
Tavoitteena oli luoda nuorille mielenkiintoinen, innostava ja informoiva toimintapäivä seksuaalisuuteen, seksuaaliseen monimuotoisuuteen ja seksuaaliseen kehittymiseen liittyen. Lisäksi tavoitteena oli saada nuoret osallistumaan aktiivisesti erilaisten toiminnallisuuksien avulla.
Tavoitteisiin pääsemiseksi alkuperäinen opinnäytetyöryhmä jaettiin kahtia, jolloin molempien ryhmien vastuulle tuli kaksi toimintapistettä. Rastien asiantuntijoilta eli kirjallisuuskatsausryhmiltä saimme tietoa seksuaalisesta suuntautumisesta, seksuaalisesta häirinnästä, sukupuoleen liittyvistä asioista sekä seksuaalisuuden portaista. Muut lähteet on kerätty yhdessä projektin toisen toiminnallisen ryhmän kanssa. Oman ryhmämme on vielä syventänyt tietoa rastiemme sisältöön liittyen.
Toimintapäivä oli onnistunut saamamme palautteen perusteella. Oppilaat oppivat uusia asioista, joskin osa oli heille entuudestaan tuttua. Opettajien mielestä päivä oli selkeä ja sisältö tuki hyvin nuorten kasvua ja kehitystä. Myös asiantuntijoiden mielestä päivä oli opettavainen ja hyvin onnistunut. Pääsääntöisesti nuoret olivat aktiivisia ja osallistuivat hyvin järjestämäämme toimintaan ja vastasivat esitettyihin kysymyksiin.
Toimintapäivän tuloksia ja kokemuksia voi myöhemmin hyödyntää esimerkiksi jokin toinen koulu, joka haluaa järjestää nuorille terveyttä ja hyvinvointia lisäävän päivän. Projektia voidaan myös viedä pidemmälle jatkokehittämällä esimerkiksi vanhempainilta, joka lisää myös vanhempien tietoa seksuaalisuuteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Palautteen perusteella järjestämämme toimintapäivän kaltaisia osallistavia tapahtumia on tulevaisuudessakin hyödyllistä järjestää nuorille.