Uudelleen kouluttautuvien rakennusmestariopiskelijoiden menestyminen opinnoissa
Hatula, Timo (2020)
Hatula, Timo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001221491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001221491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kyselyn avulla selvittää uudelleen kouluttautuvien rakennusmestariopiskelijoiden opintojen haasteita ja sujuvuutta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa apuna käytettiin Webropol-ohjelmaa. Kyselyn kohderyhmänä oli uudelleen kouluttautumassa olevat Savonian 2 - 4 vuosikurssin rakennusmestariopiskelijat. Kysymyksiä oli yhteensä 23 joista 5 oli avoimia kysymyksiä. Avoimissa kysymyksissä vastaajat saivat kirjoittaa sanallisen vastauksen vapaasti. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 75 kappaletta ja niistä palautui 23 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 31 %. Tutkimustuloksien analysointi havainnollistettiin kuvioin ja kuvailtiin sanallisesti.
Tutkimustuloksien mukaan vastauksissa nousi esiin motivaatio hyvässä mielessä niin opintojen onnistumisen kuin haasteista selviytymisenkin suhteen. Tuloksissa ilmeni myös se, että mielenkiinto alaa kohtaan on isoin tekijä uudelleenkoulutukseen hakemiseen.
Tutkimustuloksia opettajat voivat hyödyntää siten, että he voisivat huomioida entistä paremmin uudelleenkoulutuksessa olevien opiskelijoiden kokemat haasteet. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää, kuinka heti lukiosta/ammattikoulusta valmistuneet selviävät ammattikorkeakoulun rakennusmestarikoulutuksen opinnoissa ja missä on eniten haasteita.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa apuna käytettiin Webropol-ohjelmaa. Kyselyn kohderyhmänä oli uudelleen kouluttautumassa olevat Savonian 2 - 4 vuosikurssin rakennusmestariopiskelijat. Kysymyksiä oli yhteensä 23 joista 5 oli avoimia kysymyksiä. Avoimissa kysymyksissä vastaajat saivat kirjoittaa sanallisen vastauksen vapaasti. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 75 kappaletta ja niistä palautui 23 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 31 %. Tutkimustuloksien analysointi havainnollistettiin kuvioin ja kuvailtiin sanallisesti.
Tutkimustuloksien mukaan vastauksissa nousi esiin motivaatio hyvässä mielessä niin opintojen onnistumisen kuin haasteista selviytymisenkin suhteen. Tuloksissa ilmeni myös se, että mielenkiinto alaa kohtaan on isoin tekijä uudelleenkoulutukseen hakemiseen.
Tutkimustuloksia opettajat voivat hyödyntää siten, että he voisivat huomioida entistä paremmin uudelleenkoulutuksessa olevien opiskelijoiden kokemat haasteet. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää, kuinka heti lukiosta/ammattikoulusta valmistuneet selviävät ammattikorkeakoulun rakennusmestarikoulutuksen opinnoissa ja missä on eniten haasteita.