Linjasaneerausprojektin toimintaohje päätoteuttajalle
Luukka, Tomi (2011)
Luukka, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124168
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä kehitettiin Katajanokan Vesi ja Lämpö Oy:n työmaatoimintaa luomalla yrityksen eri linjasaneeraushankkeiden hallintatyökaluksi projektipäällikön toimintaohjeena toimiva tarkastuslista. Toimintaohje tulee toimimaan tulevaisuudessa yrityksen projektien laadunhallintajärjestelmän runkona.
Työ aloitettiin tutustumalla laadun- ja projektinhallintaan liittyvään kirjallisuuteen. Laadunhallintaa tutkittiin lisäksi lähemmin rakennushankkeen, ja erityisesti korjausrakennushankkeen laatuun liittyvän kirjallisuuden avulla. Tämän jälkeen tutkittiin yritysten laadunhallintajärjestelmien pohjana yleisesti käytettävää ISO 9000 -laatustandardisarjaa tulevaisuudessa kehitettävää, koko yritystoiminnan kattavaa laadunhallintajärjestelmää ajatellen. Seuraavaksi kartoitettiin Katajanokan Vesi ja Lämpö Oy:n laadunhallinnan nykytilannetta ja pyrittiin löytämään ne kohdat, joissa on eniten kehitettävää. Insinöörityön lopputuotteena syntynyttä tarkistuslistaa koottiin koko tutkimuksen teon aikana täydentämällä listaa sitä mukaa, kuin tutkimuksen tuloksena kerääntyi uutta tietoa. Samalla kehitettiin yrityksen jo olemassa olevia suunnitelmia ja muita asiakirjoja ja yritystoimintaa yleisesti.
Tutkimuksessa ilmeni, että laadukas ja taloudellisesti kannattava lopputuote saavutetaan yritystoiminnan kaikkien osa-alueiden laatunäkökulmat huomioimalla, eli kokonaisvaltaisella laadunhallinnalla. Myös projektien suunnitelmallinen hallinta sekä tulosten mittaaminen, ja analysointi ovat oleellisia seikkoja menestyksekkään yritystoiminnan kannalta.
Työn tuloksena syntynyt projektipäällikön toimintaohje on otettu jo joissain yrityksen projekteissa käyttöön ja se on osoittautunut toimivaksi ja tarpeelliseksi. Yrityksen tulevissa hankkeissa toimintaohjetta tullaan käyttämään myös urakkaneuvottelujen yhteydessä laadunhallintajärjestelmän esitteenä. Toimintaohjetta tullaan tulevaisuudessa täydentämään ja kehittämään erilaisten säädösten ja lakien sekä muiden vaatimusten muuttuessa ja lisääntyessä. Laadun- ja projektinhallintaan liittyviä tutkimustuloksia tullaan myös käyttämään hyödyksi koko Katajanokan Vesi ja Lämpö Oy:n yritystoiminnan laadunhallintajärjestelmää kehitettäessä.
Työ aloitettiin tutustumalla laadun- ja projektinhallintaan liittyvään kirjallisuuteen. Laadunhallintaa tutkittiin lisäksi lähemmin rakennushankkeen, ja erityisesti korjausrakennushankkeen laatuun liittyvän kirjallisuuden avulla. Tämän jälkeen tutkittiin yritysten laadunhallintajärjestelmien pohjana yleisesti käytettävää ISO 9000 -laatustandardisarjaa tulevaisuudessa kehitettävää, koko yritystoiminnan kattavaa laadunhallintajärjestelmää ajatellen. Seuraavaksi kartoitettiin Katajanokan Vesi ja Lämpö Oy:n laadunhallinnan nykytilannetta ja pyrittiin löytämään ne kohdat, joissa on eniten kehitettävää. Insinöörityön lopputuotteena syntynyttä tarkistuslistaa koottiin koko tutkimuksen teon aikana täydentämällä listaa sitä mukaa, kuin tutkimuksen tuloksena kerääntyi uutta tietoa. Samalla kehitettiin yrityksen jo olemassa olevia suunnitelmia ja muita asiakirjoja ja yritystoimintaa yleisesti.
Tutkimuksessa ilmeni, että laadukas ja taloudellisesti kannattava lopputuote saavutetaan yritystoiminnan kaikkien osa-alueiden laatunäkökulmat huomioimalla, eli kokonaisvaltaisella laadunhallinnalla. Myös projektien suunnitelmallinen hallinta sekä tulosten mittaaminen, ja analysointi ovat oleellisia seikkoja menestyksekkään yritystoiminnan kannalta.
Työn tuloksena syntynyt projektipäällikön toimintaohje on otettu jo joissain yrityksen projekteissa käyttöön ja se on osoittautunut toimivaksi ja tarpeelliseksi. Yrityksen tulevissa hankkeissa toimintaohjetta tullaan käyttämään myös urakkaneuvottelujen yhteydessä laadunhallintajärjestelmän esitteenä. Toimintaohjetta tullaan tulevaisuudessa täydentämään ja kehittämään erilaisten säädösten ja lakien sekä muiden vaatimusten muuttuessa ja lisääntyessä. Laadun- ja projektinhallintaan liittyviä tutkimustuloksia tullaan myös käyttämään hyödyksi koko Katajanokan Vesi ja Lämpö Oy:n yritystoiminnan laadunhallintajärjestelmää kehitettäessä.