Jalkaterapian koulutusohjelman harjoittelun kehittämistyö
Kantola, Matti (2010)
Kantola, Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124163
Tiivistelmä
Harjoittelu muodostaa ison osan tutkintoon johtavista sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakouluopinnoista. Harjoittelulla on tärkeä rooli teorian ja käytännön yhdistäjänä. Harjoittelu muodostaa yhteyden opiskelun ja työelämän välille. Metropolia ammattikorkeakoulun jalkaterapian koulutusohjelmassa harjoittelu tapahtuu suurelta osin hyvinvointi- ja toimintakykyklusterin moniammatillisessa palvelutoimintayksikkö Positiassa.
Jalkaterapian koulutusohjelma on asettanut yhdeksi tavoitteekseen harjoittelun kehittämisen. Tässä opinnäytteessä on laadittu kehittämisehdotuksia harjoittelulle Positiassa. Opinnäytetyössä kartoitettiin jalkaterapeuttiopiskelijoiden mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia kyselytutkimuksella (n = 26). Kysely sisälsi mielipidekysymyksiä, monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kerätty aineisto käsiteltiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen sisällön analyysin periaattein. Aineiston avulla laadittiin kehittämisehdotuksia harjoittelulle.
Keskeiseksi nousi yhteisten käytänteiden kehittäminen ja selkeyttäminen. Oleellista olisi kehittää myös asiakashankintaa, jotta asiakaskunta monipuolistuisi. Harjoittelun ajoituksen muuttaminen jaksottaisesta jatkuvasti tapahtuvaksi näyttäisi olevan järkevää. Kartoituksen perusteella vertaistuutoritoiminta koettiin omaa ammatillisuutta kehittäväksi ja hyväksi toimintamuodoksi.
Jalkaterapian koulutusohjelma on asettanut yhdeksi tavoitteekseen harjoittelun kehittämisen. Tässä opinnäytteessä on laadittu kehittämisehdotuksia harjoittelulle Positiassa. Opinnäytetyössä kartoitettiin jalkaterapeuttiopiskelijoiden mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia kyselytutkimuksella (n = 26). Kysely sisälsi mielipidekysymyksiä, monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kerätty aineisto käsiteltiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen sisällön analyysin periaattein. Aineiston avulla laadittiin kehittämisehdotuksia harjoittelulle.
Keskeiseksi nousi yhteisten käytänteiden kehittäminen ja selkeyttäminen. Oleellista olisi kehittää myös asiakashankintaa, jotta asiakaskunta monipuolistuisi. Harjoittelun ajoituksen muuttaminen jaksottaisesta jatkuvasti tapahtuvaksi näyttäisi olevan järkevää. Kartoituksen perusteella vertaistuutoritoiminta koettiin omaa ammatillisuutta kehittäväksi ja hyväksi toimintamuodoksi.