Varaosajärjestelmän kehittäminen
Jalovaara, Olli (2011)
Jalovaara, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103040
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli kehittää varaosajärjestelmää ja parantaa Autokeskus Oy Konalan varaston toimivuutta parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Lisäksi työssä on keskitytty parantamaan työnjohdon ja Call Centerin välistä yhteistyötä, jotta varaosatilausten ennakointi ja korjaustoimenpiteet sujuisivat suunnitellun mukaisesti.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty havainnointia ja yrityksessä eri osa-alueilla työskentelevien henkilöiden haastatteluja.
Jatkuvasti laajentuvan monimerkkikorjaamon suurimmat ongelmakohdat olivat varaston ahtaus, työtilausten sisällön puutteellisuus ja varaosatilausten ennakointi. Varaston ahtauteen vaikutti sen pieni koko ja hyötyajoneuvohuolto, joka sijaitsi samoissa tiloissa.
Lopputuloksena löydettiin ongelmiin ratkaisuja, kuten varastotilojen hyödyntäminen Kasten Tornado -varastoautomaatin avulla ja varaston ja rengasvaraston yhdistäminen varustettuna omalla nosto-ovella. Työtilausten sisällön puutteellisuuden parantamiseksi ehdotettiin Call Centerin ja huoltomyyjien välille yhteyshenkilö ja laadittiin selkeä varaosatilausaikataulu. Mahdollisuuksien mukaan kehitysideoita pyritään hyödyntämään korjaamon toiminnassa.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty havainnointia ja yrityksessä eri osa-alueilla työskentelevien henkilöiden haastatteluja.
Jatkuvasti laajentuvan monimerkkikorjaamon suurimmat ongelmakohdat olivat varaston ahtaus, työtilausten sisällön puutteellisuus ja varaosatilausten ennakointi. Varaston ahtauteen vaikutti sen pieni koko ja hyötyajoneuvohuolto, joka sijaitsi samoissa tiloissa.
Lopputuloksena löydettiin ongelmiin ratkaisuja, kuten varastotilojen hyödyntäminen Kasten Tornado -varastoautomaatin avulla ja varaston ja rengasvaraston yhdistäminen varustettuna omalla nosto-ovella. Työtilausten sisällön puutteellisuuden parantamiseksi ehdotettiin Call Centerin ja huoltomyyjien välille yhteyshenkilö ja laadittiin selkeä varaosatilausaikataulu. Mahdollisuuksien mukaan kehitysideoita pyritään hyödyntämään korjaamon toiminnassa.