Open source som helhetslösning i skolmiljö
Forsman, Jean (2010)
Forsman, Jean
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124184
Tiivistelmä
Mitt lärdomsprov handlar om hur man med hjälp av avgiftsfria open source program kan bygga upp en komplett IT miljö för skolor. I detta lärdomsprov förklarar jag hur jag gått till väga för att introducera programlösningar baserade på öppen källkod i Oravais och Vörå Maxmo skolor.
Ändamålet med detta arbete har varit att utreda vad som krävs för att skapa en fungerande IT miljö med hjälp av program baserade på öppen källkod.
I arbetet beskrivs samtliga program och deras tillämpningsområden grundligt.
Det fysiska arbetet har delats upp i tre faser. Den första fasen går ut på att kartlägga behov och avgöra hur lämpliga Linux-operativsystemet är för skolelever. Den andra fasen är ett exempel på hur man kan konvertera en datasal till Linux med syfte att öka effektiviteten. Den tredje fasen den viktigaste punkten i lärdomsprovet. Den visar hur program med öppen källkod kan användas för att bygga en fungerande helhetslösning för skolsektorn. Alla program som använts har varit avgiftsfria och registrerade under någon form av GPL licens. The purpose of this thesis has been to determine what is required to create a fully functional IT environment using only open source software.
All the programs and their applications are thoroughly described. The physical work has been divided into three phases. The first phase is to identify needs and determine how suitable the Linux operating system is for school children. The second phase is an example of how to convert a computer lab to Linux with the aim of increasing efficiency. The third phase is the most important part of this thesis. It shows how open source software can be used to build a fully functional working environment for the school sector. All software used has been provided free of charge and are registered under GPL license.
Ändamålet med detta arbete har varit att utreda vad som krävs för att skapa en fungerande IT miljö med hjälp av program baserade på öppen källkod.
I arbetet beskrivs samtliga program och deras tillämpningsområden grundligt.
Det fysiska arbetet har delats upp i tre faser. Den första fasen går ut på att kartlägga behov och avgöra hur lämpliga Linux-operativsystemet är för skolelever. Den andra fasen är ett exempel på hur man kan konvertera en datasal till Linux med syfte att öka effektiviteten. Den tredje fasen den viktigaste punkten i lärdomsprovet. Den visar hur program med öppen källkod kan användas för att bygga en fungerande helhetslösning för skolsektorn. Alla program som använts har varit avgiftsfria och registrerade under någon form av GPL licens.
All the programs and their applications are thoroughly described. The physical work has been divided into three phases. The first phase is to identify needs and determine how suitable the Linux operating system is for school children. The second phase is an example of how to convert a computer lab to Linux with the aim of increasing efficiency. The third phase is the most important part of this thesis. It shows how open source software can be used to build a fully functional working environment for the school sector. All software used has been provided free of charge and are registered under GPL license.