MASENNUKSEN TUNNISTAMINEN – Haaste kouluterveydenhoitajan työssä
Sillanpää, Jonna (2011)
Sillanpää, Jonna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104164399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104164399
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten mielipiteitä kouluterveydenhoitajan roolista masennuksen tunnistamisessa. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää nuorten mielipiteitä terveydenhoitajien masennuksen tunnistamisessa apuna käyttämien menetelmien hyödyllisyydestä ja luotettavuudesta. Lisäksi haluttiin tuoda esiin nuorten näkökulmasta mahdollisia uusia keinoja masennuksen tunnistamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää nuorten masennuksen varhaisessa havaitsemisessa sekä siinä apuna käytettävien menetelmien kehittämisessä.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella tutkimukseen arvotuilta Kurikan kaupungin 9. luokilta. Tutkimukseen osallistuneet 9-luokkalaiset vastasivat kyselyyn koulussa. Aineiston kvantitatiivinen osuus analysoitiin SPSS 17.0 -tilasto-ohjelmalla ja kvalitatiivinen osuus sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneista nuorista 76 % piti kouluterveydenhoitajaa tärkeänä henkilönä nuorten masennuksen tunnistamisessa ja 88 % koki, että terveydenhoitajan tulisi ottaa masennus puheeksi terveydenhoitajakäyntien yhteydessä. Nuoret haluavat, että kouluterveydenhoitaja kysyy masennuksesta suoraan ja käyttää tarvittaessa keskustelun tukena jotain mielialakyselyä.
Tutkimustulokset osoittavat, että mielialaan liittyvät asiat, kuten masennus ja alakuloisuus on otettava entistä useammin puheeksi kouluterveydenhoitajan vastaanotolla.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella tutkimukseen arvotuilta Kurikan kaupungin 9. luokilta. Tutkimukseen osallistuneet 9-luokkalaiset vastasivat kyselyyn koulussa. Aineiston kvantitatiivinen osuus analysoitiin SPSS 17.0 -tilasto-ohjelmalla ja kvalitatiivinen osuus sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneista nuorista 76 % piti kouluterveydenhoitajaa tärkeänä henkilönä nuorten masennuksen tunnistamisessa ja 88 % koki, että terveydenhoitajan tulisi ottaa masennus puheeksi terveydenhoitajakäyntien yhteydessä. Nuoret haluavat, että kouluterveydenhoitaja kysyy masennuksesta suoraan ja käyttää tarvittaessa keskustelun tukena jotain mielialakyselyä.
Tutkimustulokset osoittavat, että mielialaan liittyvät asiat, kuten masennus ja alakuloisuus on otettava entistä useammin puheeksi kouluterveydenhoitajan vastaanotolla.