Kokkolan terveyskeskuksen hoitohenkilökunnan kokemuksia ja odotuksia kehityskeskusteluista
Carlsson, Tomas (2011)
Carlsson, Tomas
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204553
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kokkolan terveyskeskuksen hoitohenkilökunnan kokemuksia ja odotuksia kehityskeskusteluista. Tavoitteena oli kartoittaa henkilökunnan kokemuksia sekä odotuksia kehityskeskustelukäytännöstä sekä kehityskeskustelujen sisältöalueista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella Kokkolan terveyskeskuksen hoitohenkilökunnalta (n=162). Aineisto koottiin tilastolliseen muotoon, jonka perusteella tulokset analysoitiin.
Tulosten mukaan vastaajat kokivat kehityskeskustelujen käytännön toteutuksen onnistuneen hyvin. Kehityskeskustelujen jatkuvuuden toteutumisesta oli sen sijaan vastaajien kokemuksissa suurta eroavaisuutta. Vastaajat kokivat kehityskeskustelukaavakkeen olleen osittain hankala täyttää. Kaavakkeen kysymykset eivät olleet aina selkeitä ja ymmärrettäviä. Vastaajien kokemusten mukaan kehityskeskusteluissa oli käsitelty muun muassa työntekijän koulutusta, työuraa, ammatillista osaamista, työssä jaksamista, työn kuormittavuutta ja vaativuutta, työnkuvaa sekä työyksikön toimintasuunnitelmaa. Vastaajat kokivat kehityskeskustelujen edistävän työhyvinvointia ja selkeyttävän työnkuvaa.
Tulosten mukaan vastaajat odottivat saavansa ja voivansa antaa palautetta kehityskeskusteluissa. Odotuksissa kehityskeskustelujen sisältöalueissa ilmeni, että vastaajat toivoivat painotettavan työhyvinvointia. Muita aiheita ja aihealueita, joita odotettiin käsiteltävän, olivat ammatillinen osaaminen, työntekijän koulutustoiveet, työntekijän muut toiveet työn suhteen, työssä jaksaminen sekä työn kuormittavuus ja vaativuus. Vastaajat toivoivat kehityskeskustelujen parantavan esimiehen ja työntekijän välistä yhteistyötä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella Kokkolan terveyskeskuksen hoitohenkilökunnalta (n=162). Aineisto koottiin tilastolliseen muotoon, jonka perusteella tulokset analysoitiin.
Tulosten mukaan vastaajat kokivat kehityskeskustelujen käytännön toteutuksen onnistuneen hyvin. Kehityskeskustelujen jatkuvuuden toteutumisesta oli sen sijaan vastaajien kokemuksissa suurta eroavaisuutta. Vastaajat kokivat kehityskeskustelukaavakkeen olleen osittain hankala täyttää. Kaavakkeen kysymykset eivät olleet aina selkeitä ja ymmärrettäviä. Vastaajien kokemusten mukaan kehityskeskusteluissa oli käsitelty muun muassa työntekijän koulutusta, työuraa, ammatillista osaamista, työssä jaksamista, työn kuormittavuutta ja vaativuutta, työnkuvaa sekä työyksikön toimintasuunnitelmaa. Vastaajat kokivat kehityskeskustelujen edistävän työhyvinvointia ja selkeyttävän työnkuvaa.
Tulosten mukaan vastaajat odottivat saavansa ja voivansa antaa palautetta kehityskeskusteluissa. Odotuksissa kehityskeskustelujen sisältöalueissa ilmeni, että vastaajat toivoivat painotettavan työhyvinvointia. Muita aiheita ja aihealueita, joita odotettiin käsiteltävän, olivat ammatillinen osaaminen, työntekijän koulutustoiveet, työntekijän muut toiveet työn suhteen, työssä jaksaminen sekä työn kuormittavuus ja vaativuus. Vastaajat toivoivat kehityskeskustelujen parantavan esimiehen ja työntekijän välistä yhteistyötä.