Muotoilullista vuoropuhelua mestareiden kanssa
Konttinen, Katri (2011)
Konttinen, Katri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204610
Tiivistelmä
Opinnäytetyön Muotoilullista vuoropuhelua mestareiden kanssa aiheena oli aluksi perehtyä valittujen muotoilun mestareiden tuotantoon tiettyinä aikakausina. Mestarit valittiin ensin valitsemalla aikakaudet. Henkilöiden valinta perustui suurelta osin tekijän kiinnostukseen ja uteliaisuuteen. Mestareita tarkasteltiin työssä muotoilijoina, vaikka eräs heistä tunnetaan merkittävänä arkkitehtinä. Perehtymisen aikana tekijä tutustui henkilöihin ja sen lisäksi loi fiktiivisiä keskusteluja heidän kanssaan, jotka jatkuivat koko työn ajan. Fiktiiviset keskustelut toimivat uudenlaisena menetelmänä, jota voisi tulevaisuudessa ajatella käytettävän Benchmarkingin, eli vertailuoppimisen rinnalla. Fiktiiviset keskustelut pohjautuivat luettuun materiaaliin ja ne olivat tekijän rakentamia, eivät todellisia.
Opinnäytetyön aikana toteutettiin ryhmäideointituokio soveltaen Kuuden Hatun-menetelmää jonka tarkoituksena oli testata tekijän rakentamien keskustelujen ja muotokielitaulujen vaikutusta ryhmän luonnoksiin. Menetelmässä ryhmälle annetaan roolit, tavat ajatella.
Loppujen lopuksi työn tekijä tuotti keskustelujen ja kerätyn materiaalin pohjalta omannäköisensä kannanoton, valaisimien muodossa. Tuote oli rajattu valaisimiin tekijän mielenkiinnon ja työn selkeyttämisen vuoksi. Työtä kuvitteellisesti ohjanneet muotoilun mestarit antoivat palautetta tekijän kannanotoista, joka toteutui fiktiivisten keskustelujen kautta.
Tekijän perehtyi työn aikana myös omaan arvomaailmaansa ja keräsi rakennusosia omaa muotokieltään varten. Opinnäytetyö toteutettiin opiskelijan omien intressien pohjalta ja se vahvisti tekijänsä profiilia muotoilijana.
Opinnäytetyön aikana toteutettiin ryhmäideointituokio soveltaen Kuuden Hatun-menetelmää jonka tarkoituksena oli testata tekijän rakentamien keskustelujen ja muotokielitaulujen vaikutusta ryhmän luonnoksiin. Menetelmässä ryhmälle annetaan roolit, tavat ajatella.
Loppujen lopuksi työn tekijä tuotti keskustelujen ja kerätyn materiaalin pohjalta omannäköisensä kannanoton, valaisimien muodossa. Tuote oli rajattu valaisimiin tekijän mielenkiinnon ja työn selkeyttämisen vuoksi. Työtä kuvitteellisesti ohjanneet muotoilun mestarit antoivat palautetta tekijän kannanotoista, joka toteutui fiktiivisten keskustelujen kautta.
Tekijän perehtyi työn aikana myös omaan arvomaailmaansa ja keräsi rakennusosia omaa muotokieltään varten. Opinnäytetyö toteutettiin opiskelijan omien intressien pohjalta ja se vahvisti tekijänsä profiilia muotoilijana.