Enontekiön Hetan kahvila- ja ravintolapalvelujen riittävyys vuonna 2010
Poikela, Riikka (2011)
Poikela, Riikka
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184457
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millaisia kahvila- ja ravintolapalveluja Enontekiön kirkonkylässä Hetassa on tällä hetkellä tarjolla ja onko kylässä riittävästi kahvila- ja ravintolapalveluja. Toimeksiantajana työssä on Enonte-kiön Kehitys Oy. Opinnäytetyön teoriapohja rakentuu kilpailukeinoista, ky-synnästä, matkustusmotiiveista, palvelupaketista sekä ravintolaluokituksista.
Tutkimus toteutettiin lomakekyselynä ja yrityshaastattelujen avulla. Kyselyyn osallistui yhteensä 146 enontekiöläistä ja ulkomaalaista vastaajaa, ja lisäksi haastateltiin seitsemää eri kahvila- tai ravintola-alan yrittäjää Enontekiön He-tasta. Tyypillisin kyselyyn vastaaja oli enontekiöläinen nainen, iältään 45–63-vuotias. Yli puolet muualta tulleista vastaajista oli lomamatkailijoita.
Tuloksia analysoitiin sekä enontekiöläisten että matkailijoiden näkökulmasta. Myös eri ikäluokkien tuloksia tarkasteltiin erikseen. Vastauksista löytyi eroa-vaisuuksia ryhmien välillä. Tuloksista selvisi, että Hetassa on kohtuullisesti kahvila- ja ravintolapalveluja, mutta saatavuudessa ja palvelutarjonnassa olisi parantamisen varaa. Erityisesti enontekiöläiset pitivät ongelmana yritysten aukioloaikoja. Aukioloajat ovat puutteellisia eritoten sesongin ulkopuolella. Eläkeläiset käyttäisivät palveluja mieluiten aamuisin ja muut ikäryhmät iltai-sin. Tarvetta uudelle kahvilalle tai ravintolalle ei ole, mutta yrittäjien tulisi miettiä aukioloaikoja asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin lomakekyselynä ja yrityshaastattelujen avulla. Kyselyyn osallistui yhteensä 146 enontekiöläistä ja ulkomaalaista vastaajaa, ja lisäksi haastateltiin seitsemää eri kahvila- tai ravintola-alan yrittäjää Enontekiön He-tasta. Tyypillisin kyselyyn vastaaja oli enontekiöläinen nainen, iältään 45–63-vuotias. Yli puolet muualta tulleista vastaajista oli lomamatkailijoita.
Tuloksia analysoitiin sekä enontekiöläisten että matkailijoiden näkökulmasta. Myös eri ikäluokkien tuloksia tarkasteltiin erikseen. Vastauksista löytyi eroa-vaisuuksia ryhmien välillä. Tuloksista selvisi, että Hetassa on kohtuullisesti kahvila- ja ravintolapalveluja, mutta saatavuudessa ja palvelutarjonnassa olisi parantamisen varaa. Erityisesti enontekiöläiset pitivät ongelmana yritysten aukioloaikoja. Aukioloajat ovat puutteellisia eritoten sesongin ulkopuolella. Eläkeläiset käyttäisivät palveluja mieluiten aamuisin ja muut ikäryhmät iltai-sin. Tarvetta uudelle kahvilalle tai ravintolalle ei ole, mutta yrittäjien tulisi miettiä aukioloaikoja asiakkaiden näkökulmasta.