Tienvarsimainonnan käytänteet suhteessa lainsäädäntöön, Ruotsin ohjeistukseen ja liikenneturvallisuuteen
Nylund, Maiju (2011)
Nylund, Maiju
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104234721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104234721
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selventää Suomen tienvarsimainontaan liittyviä käytänteitä suhteessa lainsäädäntöön, Ruotsin vastaavaan ohjeistukseen ja liikenneturvallisuuteen. Tässä työssä on pyritty arvioimaan Suomen tienvarsimainontaa koskevan ohjeistuksen toimivuutta sekä määrittämään mahdollisia ongelmakohtia. Työssä on käytetty lähtötietoina pääasiassa lainsäädäntöä, tienvarsimainontaa koskevaa ohjeistusta sekä erilaisia tutkimustuloksia.
Tienvarsimainonta on lisääntynyt viime vuosien aikana merkittävästi Suomen maanteiden varsilla. Tienvarsimainonnasta säädettiin Suomen lainsäädännössä ensimmäisen kerran vuoden 1923 luonnonsuojelulaissa, mistä lähtien mainonta on ollut lähtökohtaisesti kiellettyä maanteiden varsilla asemakaava-alueen ulkopuolella. Tienvarsimainonnan poikkeuslupakäsittely perustuu ennen kaikkea mainoksen tarpeellisuuden arvioimiseen, liikenneturvallisuuden toteutumiseen sekä maisema-arvojen huomioimiseen. Samoihin periaatteisiin perustuen tienvarsimainontaa säädellään myös esimerkiksi Ruotsissa.
Suomen opastusjärjestelmään perustuen, tienkäyttäjät tulee opastaa kohteisiin ensisijaisesti virallisilla tieliikenneasetuksen mukaisilla opasteilla. Jos kohdetta ei voida opastaa virallisilla opasteilla, voidaan kohteelle harkita tienvarsimainosta. Toisin kuin viralliset opasteet, voi tienvarsimainonta häiritä liikenneturvallisuutta, esimerkiksi viemällä liiaksi kuljettajan huomiota pois muusta liikenteestä tai muodostamalla näkemäesteen, esimerkiksi liittymäalueella. Liikenneturvallisuuden lisäksi tienvarsimainonta voi häiritä visuaalisesti myös arvokkaita maisema-alueita.
Nykyinen Suomen tienvarsimainontaa koskeva ohjeistus ja lainsäädäntö ovat vielä varsin uusia sääntökokonaisuuksia. Tienvarsimainonnan ohjeistusta pyritäänkin edelleen kehittämään yhteistyössä viranomaisten ja elinkeinoelämän kanssa.
Tienvarsimainonta on lisääntynyt viime vuosien aikana merkittävästi Suomen maanteiden varsilla. Tienvarsimainonnasta säädettiin Suomen lainsäädännössä ensimmäisen kerran vuoden 1923 luonnonsuojelulaissa, mistä lähtien mainonta on ollut lähtökohtaisesti kiellettyä maanteiden varsilla asemakaava-alueen ulkopuolella. Tienvarsimainonnan poikkeuslupakäsittely perustuu ennen kaikkea mainoksen tarpeellisuuden arvioimiseen, liikenneturvallisuuden toteutumiseen sekä maisema-arvojen huomioimiseen. Samoihin periaatteisiin perustuen tienvarsimainontaa säädellään myös esimerkiksi Ruotsissa.
Suomen opastusjärjestelmään perustuen, tienkäyttäjät tulee opastaa kohteisiin ensisijaisesti virallisilla tieliikenneasetuksen mukaisilla opasteilla. Jos kohdetta ei voida opastaa virallisilla opasteilla, voidaan kohteelle harkita tienvarsimainosta. Toisin kuin viralliset opasteet, voi tienvarsimainonta häiritä liikenneturvallisuutta, esimerkiksi viemällä liiaksi kuljettajan huomiota pois muusta liikenteestä tai muodostamalla näkemäesteen, esimerkiksi liittymäalueella. Liikenneturvallisuuden lisäksi tienvarsimainonta voi häiritä visuaalisesti myös arvokkaita maisema-alueita.
Nykyinen Suomen tienvarsimainontaa koskeva ohjeistus ja lainsäädäntö ovat vielä varsin uusia sääntökokonaisuuksia. Tienvarsimainonnan ohjeistusta pyritäänkin edelleen kehittämään yhteistyössä viranomaisten ja elinkeinoelämän kanssa.