Konseptitaide videopelituotannossa
Tiihonen, Panu (2011)
Tiihonen, Panu
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214646
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tiihonen Panu Mikael 2011. Konseptitaide videopelituotannossa
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Kuvataiteen koulutusohjelma. Sivuja 43. Liitteet 1 - 24.
Opinnäytetyöni käsittelee konseptitaidetta. Tutkimuskysymykseni on seuraava: Mitä on konseptitaide videopelituotannossa? Kysymystä tutkin omassa työskentelyssäni vertaamalla työprosessia ja tuloksia jo olemassa oleviin alalla menestyneisiin töihin ja tekijöihin. Koska konseptitaide videopelintuotannon osana pitää sisällään lukuisia, käyttötarkoituksesta riippuen toisistaan huomattavasti eroavia tyylejä olen työstänyt kolme erillaista teoskokonaisuutta. Jokaisella teoksellani on erilainen funktio tuotannossa, ja olen työstänyt niitä pohtien, kuinka ne täyttäisivät tarkoituksensa.
Teososa muodostuu luonnoskuvista ja valmiista digitaalisista maalauksista. Jokaista teosta varten olen koonnut luonnoskollaasin sekä valmiin viimeistellyn teoskuvan. Työvälineinä olen käyttänyt luonnosvaiheessa erilaisia kyniä ja paperia. Luonnoskuvista oleellisimmat ja onnistuneimmat olen skannannut ja koostanut kollaasiksi. Lopullisen teoksen olen työstänyt digitaalisesti maalaamalla piirtopöydällä käyttäen Photoshop CS4 -ohjelmaa.
Luonnostellessani ja toteuttaessani teoksia pohdin jokaisen kuvan seuraavaa käyttötarkoitusta kuvitellussa tuotantoprosessissa. Toteutin kuvat näiden ehtojen sanelemina, jotta ne palvelisivat tarkoitustaan mahdollisimman hyvin. Vertaamalla teoksia olemassa oleviin, hyviksi todettuihin ja käytettyihin konseptitaidekuviin sain käsityksen, mitä tällaisessa projektissa töiltä odotetaan. Niiden täytyy olla huolellisia, selkeitä ja viimeisteltyjä kuvia, jotka luovat pohjan sekä välittävät toivotun visuaalisen ulkoasun seuraaville työryhmille.
Asiasanat: konseptitaide, videopeli
Tiihonen Panu Mikael 2011. Konseptitaide videopelituotannossa
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Kuvataiteen koulutusohjelma. Sivuja 43. Liitteet 1 - 24.
Opinnäytetyöni käsittelee konseptitaidetta. Tutkimuskysymykseni on seuraava: Mitä on konseptitaide videopelituotannossa? Kysymystä tutkin omassa työskentelyssäni vertaamalla työprosessia ja tuloksia jo olemassa oleviin alalla menestyneisiin töihin ja tekijöihin. Koska konseptitaide videopelintuotannon osana pitää sisällään lukuisia, käyttötarkoituksesta riippuen toisistaan huomattavasti eroavia tyylejä olen työstänyt kolme erillaista teoskokonaisuutta. Jokaisella teoksellani on erilainen funktio tuotannossa, ja olen työstänyt niitä pohtien, kuinka ne täyttäisivät tarkoituksensa.
Teososa muodostuu luonnoskuvista ja valmiista digitaalisista maalauksista. Jokaista teosta varten olen koonnut luonnoskollaasin sekä valmiin viimeistellyn teoskuvan. Työvälineinä olen käyttänyt luonnosvaiheessa erilaisia kyniä ja paperia. Luonnoskuvista oleellisimmat ja onnistuneimmat olen skannannut ja koostanut kollaasiksi. Lopullisen teoksen olen työstänyt digitaalisesti maalaamalla piirtopöydällä käyttäen Photoshop CS4 -ohjelmaa.
Luonnostellessani ja toteuttaessani teoksia pohdin jokaisen kuvan seuraavaa käyttötarkoitusta kuvitellussa tuotantoprosessissa. Toteutin kuvat näiden ehtojen sanelemina, jotta ne palvelisivat tarkoitustaan mahdollisimman hyvin. Vertaamalla teoksia olemassa oleviin, hyviksi todettuihin ja käytettyihin konseptitaidekuviin sain käsityksen, mitä tällaisessa projektissa töiltä odotetaan. Niiden täytyy olla huolellisia, selkeitä ja viimeisteltyjä kuvia, jotka luovat pohjan sekä välittävät toivotun visuaalisen ulkoasun seuraaville työryhmille.
Asiasanat: konseptitaide, videopeli