TUTKINNON PERUSTEISTA OPETUSSUUNNITELMAAN : Uusi opetussuunnitelma Omnian autotekniikan koulutusohjelmalle
Elonen-Kulmala, Mika (2011)
Elonen-Kulmala, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204638
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus oli tuottaa Omnian ammattiopiston autoosastolle uusi opetussuunnitelma. Edellisen opintosuunnitelman ja ammattiosaamisen näyttöjen eriaikainen valmistuminen aiheutti sen, etteivät ne sopineet yhteen. Autoalan työtehtävien muutokset yhdessä ammattiosaamisen näyttöjen kanssa loivat muutospaineita opetussuunnitelmaan. OPH laati uuden valtakunnallisen Autoalan perustutkinnon perusteet, joka otettiin käyttöön syksyllä 2009 (edellinen oli vuodelta 2004) ja uusi opintosuunnitelma laadittiin niiden pohjalta.
Opetussuunnitelman sisällöstä kerättiin mielipiteitä opiskelijoilta, työpaikoilta ja Auto-alan neuvottelukunnalta. Näiden keskustelujen pohjalta lähdettiin rakentamaan selkeää, koko-naisvaltaista suunnitelmaa, joka oikeasti avaisi opiskelijoille enemmän suuntautumismahdollisuuksia. Sisältö oli tarkoitus rakentaa niin selkokieliseksi, että opiskelijat, heidän vanhempansa ja työelämän edustajat pystyisivät ymmärtämään lukemansa.
Opetussuunnitelman sisällössä kiinnitetään entistä enemmän huomiota opiskelijaan ja hänen mahdollisuuksiinsa vaikuttaa oman opiskelunsa suuntaan. Hänelle pyritään tarjoamaan erilaisia opintopolkuja mieltymystensä mukaan. Henkilökohtaisen opintosuunnitel-man tärkeyttä korostetaan.
Ammattiosaamisen näyttöjen tärkeys korostuu uudessa opetussuunnitelmassa. Opiskelujaksot koululla, ja sen jälkeen työssäoppimisjaksoilla, tähtäävät ammattiosaamisen näyttöjen suorituksiin. Tavoitteena on, että tutkinnon osat kokonaisuudessaan saataisiin mukaan ammattiosaamisen näyttöön.
Opetussuunnitelman sisällöstä kerättiin mielipiteitä opiskelijoilta, työpaikoilta ja Auto-alan neuvottelukunnalta. Näiden keskustelujen pohjalta lähdettiin rakentamaan selkeää, koko-naisvaltaista suunnitelmaa, joka oikeasti avaisi opiskelijoille enemmän suuntautumismahdollisuuksia. Sisältö oli tarkoitus rakentaa niin selkokieliseksi, että opiskelijat, heidän vanhempansa ja työelämän edustajat pystyisivät ymmärtämään lukemansa.
Opetussuunnitelman sisällössä kiinnitetään entistä enemmän huomiota opiskelijaan ja hänen mahdollisuuksiinsa vaikuttaa oman opiskelunsa suuntaan. Hänelle pyritään tarjoamaan erilaisia opintopolkuja mieltymystensä mukaan. Henkilökohtaisen opintosuunnitel-man tärkeyttä korostetaan.
Ammattiosaamisen näyttöjen tärkeys korostuu uudessa opetussuunnitelmassa. Opiskelujaksot koululla, ja sen jälkeen työssäoppimisjaksoilla, tähtäävät ammattiosaamisen näyttöjen suorituksiin. Tavoitteena on, että tutkinnon osat kokonaisuudessaan saataisiin mukaan ammattiosaamisen näyttöön.