Sarjakuvan uudet muodot : Motion Comic ja Motion Novel
Lassila, Ilkka (2011)
Lassila, Ilkka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204611
Tiivistelmä
Sarjakuva on kehittynyt sen ensimmäisestä julkaisusta 1800-luvun lopusta huimasti vuoteen 2011. Tutkielmassa haluan tuoda esille, miten sarjakuva on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana muuttanut muotoaan printatusta taiteesta digitaaliseen muotoon sekä miten se on löytänyt viimevuosien aikana myös uuden muodon, Motion Comicin, joka on eräänlainen elävä sarjakuva. Pohdin myös tämän uuden tekniikan tulevaisuuden näkymiä sekä ongelmia joita tämä uusi tekniikka joutuu kohtaamaan.
Vaikka sarjakuva löytää edelleen tiensä suuren yleisön sydämiin perinteisten sarjakuvalehtien kautta, on se viimevuosikymmenien aikana joutunut mukautumaan nykyiseen digitaaliseen mediaan ja etsimään sieltä itselleen sopivat julkaisumuodot. Aluksi digitaalinen media ja internet nähtiin sarjakuvalle uudeksi mahdollisuudeksi, mutta kokeilevat sarjakuvamuodot eivät kuitenkaan lyöneet itseään läpi odotetulla tavalla.
2000-luvun alussa isot tuotantoyhtiöt alkoivat käyttää ääntä ja kevyttä animaatiota niiden omissa sarjakuvissa ja näin ollen myydä niitä uutena digitaalisena tuotteena ihmisille. Näin syntyi ensimmäiset Motion Comicit. Vuonna 2009 oululainen tuotantoryhmä vei tämän tekniikan vielä astetta pidemmälle luoden kokonaan alkuperäisen tarinan, jonka toteutukseen he käyttivät hyväkseen valokuvia, 3D:tä ja animaatiota tuodakseen Motion Comicin tekniikan uudelle tasolle.
Uudet sarjakuvan muodot kohtaavat ongelmia, joita siirtyminen digitaaliseen muotoon sekä perinteisten rajojen rikkoontuminen aiheuttavat. Lukemisen nautinto jää puuttumaan eikä pysähtyneen kuvan ja äänen yhdistäminen mielenkiintoiseksi kokonaisuudeksi ole sekään täysin ongelmatonta.
Opinnäytteeni tietoperusta koostuu omasta kokemuksesta Motion Novelin parissa työskentelystä, alan kirjallisuudesta sekä useista eri internetlähteistä, jotka käsittelevät mahdollisimman läheltä tutkielman aiheena olevaa uutta sarjakuvan muotoa sekä sarjakuvan historiaa.
Vaikka sarjakuva löytää edelleen tiensä suuren yleisön sydämiin perinteisten sarjakuvalehtien kautta, on se viimevuosikymmenien aikana joutunut mukautumaan nykyiseen digitaaliseen mediaan ja etsimään sieltä itselleen sopivat julkaisumuodot. Aluksi digitaalinen media ja internet nähtiin sarjakuvalle uudeksi mahdollisuudeksi, mutta kokeilevat sarjakuvamuodot eivät kuitenkaan lyöneet itseään läpi odotetulla tavalla.
2000-luvun alussa isot tuotantoyhtiöt alkoivat käyttää ääntä ja kevyttä animaatiota niiden omissa sarjakuvissa ja näin ollen myydä niitä uutena digitaalisena tuotteena ihmisille. Näin syntyi ensimmäiset Motion Comicit. Vuonna 2009 oululainen tuotantoryhmä vei tämän tekniikan vielä astetta pidemmälle luoden kokonaan alkuperäisen tarinan, jonka toteutukseen he käyttivät hyväkseen valokuvia, 3D:tä ja animaatiota tuodakseen Motion Comicin tekniikan uudelle tasolle.
Uudet sarjakuvan muodot kohtaavat ongelmia, joita siirtyminen digitaaliseen muotoon sekä perinteisten rajojen rikkoontuminen aiheuttavat. Lukemisen nautinto jää puuttumaan eikä pysähtyneen kuvan ja äänen yhdistäminen mielenkiintoiseksi kokonaisuudeksi ole sekään täysin ongelmatonta.
Opinnäytteeni tietoperusta koostuu omasta kokemuksesta Motion Novelin parissa työskentelystä, alan kirjallisuudesta sekä useista eri internetlähteistä, jotka käsittelevät mahdollisimman läheltä tutkielman aiheena olevaa uutta sarjakuvan muotoa sekä sarjakuvan historiaa.