Yritysjutut paikallis- ja kaupunkilehdissä : Millainen on hyvä yritysjuttu?
Kiiskinen, Katja (2011)
Kiiskinen, Katja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254757
Tiivistelmä
Yritykset ovat alueensa paikallis- ja kaupunkilehdille tärkeitä ilmoitusasiakkaita, sillä suurin osa kyseisten lehtien tuloista kertyy ilmoitusmyynnistä. Yrityksistä kirjoitetut jutut myös ovat olennainen osa paikallis- ja kaupunkilehtien sisältöä, sillä ne välittävät lukijoille tietoa alueensa yrityksistä ja palveluista. Yritysjuttuihin liittyy kuitenkin tiettyjä eettisiä kysymyksiä, joihin tutkielmassani pyrin etsimään vastauksia. Miten paikallis- ja kaupunkilehtien päätoimittajat tai yrittäjät itse suhtautuvat yritysjuttuihin? Vaikuttavatko yrityksistä kirjoitetut tai kirjoittamatta jätetyt jutut ilmoitusasiakkuuksiin, ja miten? Millainen oikein on hyvä yritysjuttu, joka palvelisi sekä lukijaa, yrittäjää että sitä kautta lehteä itseään?
Tutkimustulokset on kerätty sähköpostitse lähetetyllä kyselyllä Oulu-lehden, Tervareitin ja Rantapohjan päätoimittajilta. Kyselyllä pyrin saamaan selville päätoimittajien näkemyksiä muun muassa paikallis- ja kaupunkilehdistä sekä yritysjuttuihin liittyvistä eettisistä näkökulmista.
Yrittäjiä ja yritysten edustajia tutkimuksessa on mukana yhteensä neljä. Heidän kanssaan olen tehnyt kasvotusten teemahaastattelun, jolla selvitin heidän mielipiteitään muun muassa paikallis- ja kaupunkilehden tehtävästä, toimittajan työstä sekä siitä, millainen heidän mielestään on hyvä yritysjuttu.
Tulosten perusteella hyvä yritysjuttu on informatiivinen, kiinnostava ja sisältää aina jonkin uutisoinnin arvoisen asian, kuten yrityksen toiminnan laajentaminen tai jokin aivan uusi palvelu. Hyvä yritysjuttu ei sisällä mainontaa, vaan antaa tilaa myös asioiden kriittiselle tarkastelulle.
Tutkimustulokset on kerätty sähköpostitse lähetetyllä kyselyllä Oulu-lehden, Tervareitin ja Rantapohjan päätoimittajilta. Kyselyllä pyrin saamaan selville päätoimittajien näkemyksiä muun muassa paikallis- ja kaupunkilehdistä sekä yritysjuttuihin liittyvistä eettisistä näkökulmista.
Yrittäjiä ja yritysten edustajia tutkimuksessa on mukana yhteensä neljä. Heidän kanssaan olen tehnyt kasvotusten teemahaastattelun, jolla selvitin heidän mielipiteitään muun muassa paikallis- ja kaupunkilehden tehtävästä, toimittajan työstä sekä siitä, millainen heidän mielestään on hyvä yritysjuttu.
Tulosten perusteella hyvä yritysjuttu on informatiivinen, kiinnostava ja sisältää aina jonkin uutisoinnin arvoisen asian, kuten yrityksen toiminnan laajentaminen tai jokin aivan uusi palvelu. Hyvä yritysjuttu ei sisällä mainontaa, vaan antaa tilaa myös asioiden kriittiselle tarkastelulle.