Vaikutuskeinoja audiovisuaalisessa teoksessa: Referentti liikkuvassa kuvassa
Särkiniemi, Niina (2020)
Särkiniemi, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001241557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001241557
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni liikkuvan kuvan retoriikan hallintaa. Pohdin kysymystä, miten katsojan aistihavainto syntyy ja yhdistyy äänen, kuvan ja psyyken kautta. Analysoin videoteosteni informaatiota; määrittelin kuvan referenttejä eli tarkoitteita, jotka koostuvat kuvan eri vaikuttajien toimivasta yhdistämisestä.
Tarkastelin kuvan vaikuttamisen keinoja kuvasemiotiikan avulla. Pohdin liikkuvan kuvan rakennetta ja elokuvallista kerrontaa sekä äänen ja kuvan yhdistämistä elokuvamusiikin sävellyksen kautta. Teokseni tehokeinoja ja teknisiä valintoja tarkastelin aistihavaintoteorian kautta.
Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus koostui videoteosten tuottamisesta. Taiteellisen tutkimukseni lähtökohtana oli tarkastella katsojan havaintoihin perustuvia kiinnostavia kohtia videoteoksestani. Pyrin selvittämään, ovatko yhdistelemäni elementit ainoastaan kokonaisuutta hajottavia vai voiko informaation rakenne olla toimiva kokonaisuus, vaikka sisältö olisikin vertauskuvallista ja monikäsitteistä. Tutkimusta varten keräsin videostani havaintopalautetta viideltä kuva- ja viestinnänalan ammattilaiselta sekä viideltä muun alan asiantuntijalta.
Analyysieni ja keräämieni havaintopalautteiden perusteella Sateen heijastus -videoteokseni synnytti oivalluksia teemoista, jotka osoittivat, että yhdistämäni elementit muodostivat tavoittelemiani merkitysyhdistelmiä. Tämän taiteellisen tutkimustyöni myötä havaitsin uudella tavalla ajatuksen, että jokaisella liikkuvan kuvan sisältämällä elementillä on oma siihen yhdistettävä tunne, joka on kaiken vaikuttamisen perusta. This thesis investigated the rhetoric of moving images, and examined how the viewers´ perception is created through a combination of sound, image and psyche. The aim was to find out whether the structure of the information could be a functional entity in itself, even if the content was symbolic and ambiguous.
The study investigated how an image influences through image semiotics. It reflected on how motion pictures are structured and how a cinematic storyline can be built through a combination of sound and image. The effect and technical aspects of the final piece were analysed using a sensory perception theory. The practical part of the thesis consisted of a video production.
The analyses and the collected survey feedback showed that the viewer experienced the intended themes and signs in the Reflection of rain video. Through this artistic research it was discovered that each element containing a moving image has its own sense of emotion or feeling attached to it, which is the basis of all influence.
Tarkastelin kuvan vaikuttamisen keinoja kuvasemiotiikan avulla. Pohdin liikkuvan kuvan rakennetta ja elokuvallista kerrontaa sekä äänen ja kuvan yhdistämistä elokuvamusiikin sävellyksen kautta. Teokseni tehokeinoja ja teknisiä valintoja tarkastelin aistihavaintoteorian kautta.
Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus koostui videoteosten tuottamisesta. Taiteellisen tutkimukseni lähtökohtana oli tarkastella katsojan havaintoihin perustuvia kiinnostavia kohtia videoteoksestani. Pyrin selvittämään, ovatko yhdistelemäni elementit ainoastaan kokonaisuutta hajottavia vai voiko informaation rakenne olla toimiva kokonaisuus, vaikka sisältö olisikin vertauskuvallista ja monikäsitteistä. Tutkimusta varten keräsin videostani havaintopalautetta viideltä kuva- ja viestinnänalan ammattilaiselta sekä viideltä muun alan asiantuntijalta.
Analyysieni ja keräämieni havaintopalautteiden perusteella Sateen heijastus -videoteokseni synnytti oivalluksia teemoista, jotka osoittivat, että yhdistämäni elementit muodostivat tavoittelemiani merkitysyhdistelmiä. Tämän taiteellisen tutkimustyöni myötä havaitsin uudella tavalla ajatuksen, että jokaisella liikkuvan kuvan sisältämällä elementillä on oma siihen yhdistettävä tunne, joka on kaiken vaikuttamisen perusta.
The study investigated how an image influences through image semiotics. It reflected on how motion pictures are structured and how a cinematic storyline can be built through a combination of sound and image. The effect and technical aspects of the final piece were analysed using a sensory perception theory. The practical part of the thesis consisted of a video production.
The analyses and the collected survey feedback showed that the viewer experienced the intended themes and signs in the Reflection of rain video. Through this artistic research it was discovered that each element containing a moving image has its own sense of emotion or feeling attached to it, which is the basis of all influence.