Kävelyn ja pyöräilyn liikennelaskenta : laitteet ja menetelmät
Karoluoto, Kimmo (2011)
Karoluoto, Kimmo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204598
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen hillitsemisen ja liikenteen energiatehokkuuden kasvattamisen myötä ihmisiä ohjataan suosimaan joukkoliikenteen lisäksi kävelyä ja pyöräilyä. Kävely ja pyöräily ovat olennainen osa joukkoliikenteen matkaketjuja, ja lisäksi polkupyöräily on lyhyillä matkoilla kilpailukykyinen vaihtoehto yksityisautoilulle. Liikennelaskentojen tietoja hyödynnetään kevyen liikenteen verkostojen kehittämiseen ja suunnitteluun. Toistaiseksi tietoa kävelyn ja pyöräilyn liikennemääristä on saatavilla vaihtelevasti, koska sitä ei ole kerätty kovinkaan systemaattisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli testata kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikennelaskennoissa käytettäviä koneellisia laskentatekniikoita sekä vertailla niiden laskentatarkkuuksia sekä ominaisuuksia keskenään. Testilaskennat suoritettiin Oulun seudulla tammikuussa 2011 viidellä eri laskentapisteellä. Lisäksi maaliskuussa yhdellä laskentapisteellä suoritettiin koneellinen lisälaskenta. Laskentapisteet erosivat toisistaan niin maaston kuin liikenteen osalta. Testausvaiheessa jokaisella laskentapisteellä käytettiin kolmea eri laskentalaitetta sekä käsinlaskentaa, jonka tuloksiin koneellisten laskentojen tarkkuuksia verrattiin. Laskennoissa käytettiin silmukkalaskinta, integroitua silmukka- ja infrapunalaskinta, kahta erilaista mikroaaltolaskinta sekä kameralaskinta.
Testilaskennat suoritettiin tammikuussa 2011, joten työn myötä saatiin arvokasta tietoa laitteiden soveltuvuudesta talvisissa sääolosuhteissa tehtävään laskentaan. Lisäksi saatiin yleistä tietoa laitteiden tarkkuustasoista ja ominaisuuksista. Laitetestauksen tuloksista voidaan päätellä, että osa laitteista soveltuu sekä jalankulkijoiden että polkupyöräilijöiden liikennelaskentaan, kun taas osa laitteista soveltuu paremmin pelkkien polkupyörien seurantaan. Talvisten sääolosuhteiden osalta voidaan todeta, että osa laitteista vaatii vielä tuotekehitystä ja testausta, jotta niitä voidaan käyttää ympärivuotisessa jatkuvassa laskennassa. Työ toteutettiin yhteistyössä Oulun kaupungin, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen, Sito Oulu Oy:n ja Riksroad Oy:n kesken.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli testata kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikennelaskennoissa käytettäviä koneellisia laskentatekniikoita sekä vertailla niiden laskentatarkkuuksia sekä ominaisuuksia keskenään. Testilaskennat suoritettiin Oulun seudulla tammikuussa 2011 viidellä eri laskentapisteellä. Lisäksi maaliskuussa yhdellä laskentapisteellä suoritettiin koneellinen lisälaskenta. Laskentapisteet erosivat toisistaan niin maaston kuin liikenteen osalta. Testausvaiheessa jokaisella laskentapisteellä käytettiin kolmea eri laskentalaitetta sekä käsinlaskentaa, jonka tuloksiin koneellisten laskentojen tarkkuuksia verrattiin. Laskennoissa käytettiin silmukkalaskinta, integroitua silmukka- ja infrapunalaskinta, kahta erilaista mikroaaltolaskinta sekä kameralaskinta.
Testilaskennat suoritettiin tammikuussa 2011, joten työn myötä saatiin arvokasta tietoa laitteiden soveltuvuudesta talvisissa sääolosuhteissa tehtävään laskentaan. Lisäksi saatiin yleistä tietoa laitteiden tarkkuustasoista ja ominaisuuksista. Laitetestauksen tuloksista voidaan päätellä, että osa laitteista soveltuu sekä jalankulkijoiden että polkupyöräilijöiden liikennelaskentaan, kun taas osa laitteista soveltuu paremmin pelkkien polkupyörien seurantaan. Talvisten sääolosuhteiden osalta voidaan todeta, että osa laitteista vaatii vielä tuotekehitystä ja testausta, jotta niitä voidaan käyttää ympärivuotisessa jatkuvassa laskennassa. Työ toteutettiin yhteistyössä Oulun kaupungin, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen, Sito Oulu Oy:n ja Riksroad Oy:n kesken.