Siltojen telinesuunnittelu eurokoodin mukaan
Hartikka, Mikko (2011)
Hartikka, Mikko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104244723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104244723
Tiivistelmä
Suomessa rakennetaan yhä lähes kaikki siltojen tukitelineet puutavarasta (Siltojen tukitelineet - 2007. 2008). Tässä opinnäytetyössä tutkittiin puurakenteisten telineiden suunnitteluprosessia ja siitä saatavia tuloksia suunniteltaessa eurokoodin ja rakentamismääräyskokoelman mukaan. Opinnäytetyössä tavoitteena oli tehdä vertailulaskelmat kahden erilaisen sillan telineistä ja vertailla laskelmien tuloksia. Erityistä huomiota kiinnitettiin leimapaineisiin, aikaluokkiin sekä kohtuullisten kuormitusotaksumien löytämiseen. Opinnäytetyössä mitoitettiin Myllykallion risteyssillan (RS) ja Kauppalantien ylikulkukäytävän (YKK) telineet sekä eurokoodin että rakentamismääräyskokoelman mukaan. Kauppalantien ylikulkukäytävä on jännitetty jatkuva palkkisilta Helsingissä ja Myllykallion risteyssilta on jatkuva ulokelaattasilta Espoossa. Mitoitus suoritettiin rakennelaskelmaohjeen mukaisesti lähtien tekemään vertailulaskelmia muotin alapuolisesta koolauksesta alaspäin.
Eurokoodi eroaa rakentamismääräyskokoelmasta muun muassa laskettaessa telineisiin kohdistuvia vaakakuormia. Tuulikuormat tulivat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta eurokoodin mukaan suuremmiksi molemmissa kohteissa. Myös
pystykuormien epäkeskisyydestä aiheutuva vaakakuorma on maanvaraisissa telineissä eurokoodin mukaan 2 % suurempi kuin rakentamismääräyskokoelmassa.
Eurokoodi eroaa rakentamismääräyskokoelmasta muun muassa laskettaessa telineisiin kohdistuvia vaakakuormia. Tuulikuormat tulivat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta eurokoodin mukaan suuremmiksi molemmissa kohteissa. Myös
pystykuormien epäkeskisyydestä aiheutuva vaakakuorma on maanvaraisissa telineissä eurokoodin mukaan 2 % suurempi kuin rakentamismääräyskokoelmassa.