dc.contributor.author | Tiainen, Kauko | |
dc.date.accessioned | 2009-05-07T07:41:13Z | |
dc.date.available | 2009-05-07T07:41:13Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-200905062459 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/2749 | |
dc.description.abstract | Insinöörityössä suunniteltiin ja rakennettiin simulointiympäristö langattomalle
ajoneuvonseurantajärjestelmälle. Simulointiympäristöä tullaan käyttämään asiakkaan
tilaamassa ajoneuvonseurantajärjestelmän seurantalaitteen testauksessa. Näiden testien
tarkoitus on mitata laitteen toiminnallisuutta ja suorituskykyä. Aikaisempia soveltuvia testejä
ei laitteelle ollut olemassa, joten suunnittelu aloitettiin aivan alusta.
Insinöörityön tavoitteena oli rakentaa simulointiympäristö, jolla voidaan ohjelmoida ja
toteuttaa testejä SL1-laitteelle. Ympäristön tarkoituksena oli SL1-
ajoneuvonseurantajärjestelmän testaus ja laitteen suorituskyvyn mittaaminen erilaisissa
laitteen käyttöympäristössä esiintyvissä tilanteissa. Muina tavoitteina työssä oli tehdä
simulointiympäristöstä dynaaminen ja helppokäyttöinen, jolloin uusien testien luominen olisi
vaivatonta ja olemassa olevia testejä voitaisiin käyttää niihin viittaamalla. Tämä vähentää
testien suunnitteluaikaa huomattavasti ja mahdollistaa testien ketjuttamisen.
Työ suoritettiin yrityksen laboratoriossa olevilla testilaitteilla ja tietokoneella, johon oli
asennettu National Instrumentsin valmistama LabVIEW 7.1 -ohjelma. Osa testilaitteista oli
normaalissa käytössä ja osa liitettiin simulointiympäristöön. Ympäristö koostui seuraavista
laitteista: GSM-simulaattori, ohjattava teholähde, GPS-simulaattori, ohjattava yleismittari,
tietokone, palvelin ja akkusimulaattori/laturi. Laitteet liitettiin yhteen tietokoneeseen GPIBliitännällä
lukuun ottamatta GPS-simulaattoria, jonka liitännässä käytettiin RJ-45-kaapelia.
LabVIEW-ohjelmointiympäristöllä toteutetun ohjelman tarkoituksena oli laitteiden
käskyttäminen ja testitilanteiden toteuttaminen.
Määritellyt tavoitteet saavutettiin, ja simulointiympäristö tullaan ottamaan käyttöön
käytettävyys- ja toimintavarmuustestien jälkeen. Meneillään olevien testien tarkoitus on
varmistaa, että simulointiympäristö toimii vakaasti ja tuottaa luotettavia testituloksia.
Ympäristöä tullaan parantelemaan, jotta sitä voidaan käyttää myös yrityksen muihin
tuotteisiin, edellyttäen että testattava laite tukee AT-komentoja. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this final year project was to design and construct a simulation
environment for a wireless vehicle tracking system. The simulation environment will be
used to test the SL1 vehicle tracking system in different situations that simulate the
behaviour of product in the actual working environment. There were no previous test
applications for SL1 so the project started by designing a structure for testing
application.
The objective of the project was to design and build a simulation environment for the
vehicle tracking system which could be used to run pre-programmed testing scenarios
or to build new scenarios. The purpose of these scenarios was to measure the
performance of SL1 in various situations. The other objectives were to design an easy
and dynamic interface in which the user can create new testing scenarios or to invoke
pre-programmed scenarios. By using pre-programmed scenarios, which can be linked
chronologically, the overall testing time decreases and removes the need to manually
change test once its completion.
The simulation environment was built in the company laboratory using available testing
equipment and computers which include, but are not limited to, a GPS-simulator,
digital power supply, GSM-simulator, digital multimeter, server, battery
charger/simulator and a computer. The machines were connected using GPIB-bus
except the GPS-simulator, which was connected using an Ethernet connector. The
LabVIEW software of National Instruments was used to design a code which enabled
centralized control of equipment. The testing equipment was controlled by sending
commands with the program generated with the LabVIEW software.
The objectives were met and the simulation environment will be taken into use after
initial stability tests are completed. These tests are to ensure that testing scenarios
produce solid and credible test results. Future revision contains possibilities to extend
the use of simulation environment to other company products, provided that they
support AT commands. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.title | Simulointiympäristö langattomalle ajoneuvonseurantajärjestelmälle | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/234 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | simulointi | |
dc.subject.ysa | testit | |
dc.subject.ysa | testaus | |
dc.subject.ysa | langaton tekniikka | |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | simulointiympäristö | |
dc.subject.keyword | ajoneuvonseuranta | |
dc.subject.keyword | GSM | |
dc.subject.keyword | GPS | |
dc.subject.keyword | LabVIEW | |
dc.subject.specialization | Elektroniikkasuunnittelu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Elektroniikka|sv=Elektronik|en=Electronic Engineering| | |
dc.subject.discipline | Elektroniikka | |