Näytä suppeat kuvailutiedot

Taituriksi tasapainoillen : lapsen motoristen taitojen arviointia Moto-kerhossa

Aarnio, Pauliina; Lustig, Laura (2011)

dc.contributor.authorAarnio, Pauliina
dc.contributor.authorLustig, Laura
dc.date.accessioned2011-05-02T06:04:52Z
dc.date.available2011-05-02T06:04:52Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201104285122
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/27636
dc.description.abstractOpinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia muutoksia Metropolia ammattikorkeakoulun Moto-kerhon lasten motorisessa ja sosiaalisessa kehityksessä on tapahtunut 12 viikon aikana. Tutkimusjoukkona oli kuusi erityistä tukea tarvitsevaa 4–6-vuotiasta kerholaista. Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena, jolloin tuloksia ei vertailtu keskenään vaan ne käsiteltiin yksilökohtaisesti. Työssä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Määrällinen arviointi perustui Movement ABC -mittarista saatuihin tuloksiin lapsen motorisista taidoista alku- ja loppumittauksissa. Määrällisen menetelmän tuloksia tuettiin laadullista työtapaa hyödyntäen. Laadullinen arviointi pohjautui vanhemmille suunnattuun palautelomakkeeseen lapsen liikkumisesta ja toimimisesta arkiympäristössä tutkimusaikana. Määrällisen arvioinnin mukaan viidellä lapsella kuudesta tulokset paranivat loppumittauksessa. Laadullisen arvioinnin perustella lapset olivat rohkeampia liikkumisen ja vuorovaikutuksen suhteen aikaisempaan verrattuna. Aikaisemmat tutkimukset liikunnan merkityksestä erityistä tukea tarvitsevien lasten motorisessa kehityksessä tukevat työssä saatuja tuloksia. Tapaustutkimuksen vuoksi saadut tulokset eivät ole yleistettävissä vaan kertovat lapsen yksilöllisestä motoristen taitojen kehityksestä kerhon syyslukukauden aikana. Käytettyjen tutkimusmenetelmien avulla ei voida kuitenkaan luotettavasti sanoa, kuinka paljon juuri Moto-kerho on vaikuttanut lapsen taitojen kehittymiseen vapaa-ajan muun liikunnan ja aktiviteetin lisäksi.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to determine what kinds of changes occurred in Moto-club children’s motor and social development during the 12 weeks they participated in a Moto Club. The study group was comprised of six 4–6-year old children with special needs. The study was a case study so the results are not compared with each other but examined individually. We used quantitative methods. The quantitative assessment was based on the Movement ABC -test battery results of motor skills in the initial and the final measurements. The quantitative results were supported by a qualitative method. The qualitative assessment was based on the parents’ feedback about the child's movement and activities in everyday environments. The quantitative assessment showed that five children of the six improved their results in the final measurement. The qualitative assessment showed that children were more daring about moving and communicating with other people. The results lead to the conclusion that an exercise club such as Moto Club supports the child’s motor development as previous studies have shown. Since carried out as a case study, the results are not generalizable, but rather describe the child's indi-vidual motor development during the fall semester of the club. We can not reliably say how much Moto Club alone influenced the child’s motor development since the child’s other leisure-time physical activity also has an effect on it.en
dc.language.isofin
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTaituriksi tasapainoillen : lapsen motoristen taitojen arviointia Moto-kerhossafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/208
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordMoto-kerho
dc.subject.keywordliikuntakerho
dc.subject.keyworderityistä tukea tarvitseva lapsi
dc.subject.keywordmotorinen kehitys
dc.subject.keywordMovement ABC
dc.subject.degreeprogramfi=Fysioterapia|sv=Fysioterapi|en=Physiotherapy|
dc.subject.disciplineFysioterapia


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot