Asiakaskannattavuus palveluyrityksessä
Karjalainen, Nino (2011)
Karjalainen, Nino
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015432
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kohdeyritykselle kahden yritykselle tärkeän asiakkuuden kannattavuutta toimintolaskennan keinoin. Työn tavoitteena oli esitellä toimeksiantajayritykselle toimintolaskennan käyttöä asiakaskannattavuuden laskennassa. Menetelmäksi valittiin toimintolaskenta, koska yrityksessä ei ollut aiemmin käytetty toimintolaskentaa asiakaskannattavuuksien laskentamenetelmänä ja tarkemmille tiedoille oli tarvetta.
Työ toteutettiin yhdessä kohdeyrityksen myyjien ja hallintohenkilöstön kanssa. Tietoa kerättiin yrityksen tietojärjestelmistä ja haastattelemalla yrityksen henkilökun-
taa. Opinnäytetyö tehtiin syksyllä 2010 ja viimeisteltiin alkuvuodesta 2011. Työssä käsitellyt asiakkaat esitetään nimillä asiakas A ja asiakas B.
Työn tuloksena saatiin laskelmat ,joista voidaan päätellä kuinka paljon kukin asiakas käyttää yrityksen resursseja. Näiden tietojen perusteella on asiakkaille laskettu
asiakaskannattavuutta kuvaavat luvut, joista voidaan antaa kehitysehdotuksia asiakaskannattavuuden parantamiseksi. Valitut asiakkaat edustavat yrityksen keskivertoasiakkaita.
Saatuja tuloksia tulee pitää suuntaa-antavina, koska kyseessä on pilottiprojekti, eikä kaikkia tarvittavia tietoja ole ollut käytössä. Luotettavien tietojen kerääminen vaatisi pitkäjänteistä ja yksityiskohtaista toimintojen tallentamista pidemmältä aikaväliltä.
Työ toteutettiin yhdessä kohdeyrityksen myyjien ja hallintohenkilöstön kanssa. Tietoa kerättiin yrityksen tietojärjestelmistä ja haastattelemalla yrityksen henkilökun-
taa. Opinnäytetyö tehtiin syksyllä 2010 ja viimeisteltiin alkuvuodesta 2011. Työssä käsitellyt asiakkaat esitetään nimillä asiakas A ja asiakas B.
Työn tuloksena saatiin laskelmat ,joista voidaan päätellä kuinka paljon kukin asiakas käyttää yrityksen resursseja. Näiden tietojen perusteella on asiakkaille laskettu
asiakaskannattavuutta kuvaavat luvut, joista voidaan antaa kehitysehdotuksia asiakaskannattavuuden parantamiseksi. Valitut asiakkaat edustavat yrityksen keskivertoasiakkaita.
Saatuja tuloksia tulee pitää suuntaa-antavina, koska kyseessä on pilottiprojekti, eikä kaikkia tarvittavia tietoja ole ollut käytössä. Luotettavien tietojen kerääminen vaatisi pitkäjänteistä ja yksityiskohtaista toimintojen tallentamista pidemmältä aikaväliltä.